FReNs iN KaKi JaLaN

Sunday, December 30, 2012

2012 : MaSa uNTuK UcaPaN SeLaMaT TiNGGaL (PaRT 1)

Dah akhir tahun. Betul-betul di penghujung dah ni, cepat sungguh masa berlalu sebab tika dan saat ini masih terasa macam di awal tahun.. Huuu macam pemabuk mabuk je kejap akhir tahun kejap awal tahun yerrr.. Sudah tentu terasa awal tahun, hei 2013 dah depan mata ok!!

Jom flash back sebelum we say bye-bye 2012 dan ucap selamat tahun baru 2013.

JaNuaRi 2012 : MeNJeNGaH uTaRa TaNaH aiR

BeR'CRuiSe' di PeNaNG dan TRiP ke TaiPiNG



Percutian sambutan tahun baru ala-ala  anak jutawan di atas Cruise to Nowhere bersama Abang Leman, enchek Harun, cik Aloyah dan Datin RaFe'ah.  Ini trip pertama yang membuka tirai 2012.  Yup, kira-kiranya inilah kali pertama aku dan Janggel berholiday bersama #tansreecoco dari Coco Nutz dan JoHN dari KaKi BeRaNGaN.

Tak cukup dengan percutian atas kapal, kami sambung berjalan-jalan di pekan Taiping dan  #negaraEeypoh.

DaRi BeToNG 'terlajak' ke PeNaNG : MeRaSa KeTaM BeRTeLuR BaKaR


Sumpah macam mana boleh sampai Penang walaupun sebenarnya  berjalan di Pengkalan Hulu dan Betong..  Trip bersama kengkawan di Ombak, buat gila nak menyeberang melajak jauh demi ketam bertelur bakar.  Gigih sungguh tapi hasilnya Yummeh!!!!


FeBuaRi 2012 : MaCaM-MaCaM AGeNDa BeRGeMBiRa


Masa Hari Wilayah, aktiviti yang paling best ialah naik bas Hop On Hop Off (HoHo) sebab harga istimewa dan jalan raya di #PekanKolumpo agak lengang.  Masa Hari Wilayah inilah, pertama kali bersua muka bersama Maszuber pemunya blog Journey Of My Life.  Sebab yang bersama-sama pada hari tu semuanya bermula dengan huruf M maka aktiviti pada hari itu dinamakan sebagai Trio M Menjelajah Kolumpo.. ehehehe (Hang Dhamin (Min), masMZ dan Maszuber).

Dalam trip kali ini juga pertama kali dapat merasa aiskrim Lebanese yang tonggengkan terbalik tetap setia dalam kon!  Yeayyyy aku suka!!!


TRaVeLHoLiCs ke UNiVeRSaL STuDiO SiNGaPuRa dan TeMPaT BaNYaK KaLeR


This is unforgetable!!!  First ever TravelholicsAwesome bertogether-together cuti dan hampir semua ahli telah hadir tanpa gagal.  Yezza i had so much fun there in USS dan pengalaman menapak ke BetelBox bak budak pengakap pulang petang.  Hahahahaa...

Selang beberapa minggu kemudian, kami berkumpul lagi demi birthday Sammy boy dan makan kek pelangi sedap di rumah Ely (This Is Our LalaLand - gilo lama bersarang dah! akuikui).  YiPpie...  Masa inilah kami semua pertama kali bertentang enam empat mata dengan pemilik fatt  Backpacker Busuk... yawwwwwww busuk kersss???? ekekeke. 

THe RoYaL BeLuM DRuM FeSTiVaL di #negaraEeypoh 



Tahun Melawat Perak 2012 katanya.  Nasib baik sempat juga aku menyinggah ke Festival Drum ni walaupun hanya untuk raptai.  Penuh pengharapan bagi aku Tahun Melawat Perak ini membolehkan aku jatuh hati dengan #negaraEeypoh.

MaC 2012 : 

Ke BoTa TeNGoK TuNTuNG

Pusat Pemeliharaan Tuntung di Bota milik Jabatan Perhilitan ni memang tak akan aku singgah kalau saja-saja. Bukan tak hendak tapi waktu buka untuk pelawat adalah terhad.  Tak terkejar kalau hendak ke sini semata-samata.  Namun atas urusan kerja, Pusat yang dirasmikan betul-betul pada tarikh dan tahun aku dilahirkan ini memang menarik. (aik cam dah tulis entri terus pulak!).  Tak ada lagi entri pasal tempat ni dalam KaKi JaLaN..  Nantilah diusahakan.

JoTHY, JeHaN DaN JoHNNy MeNGeMBaRa Di BuMi KaRi 


Jehan, Jothy n Johnny (Janggel, MasMZ, John) Mengembara Di Bumi Kari, Mac 2012.  Satu pengalaman yang tak dapat aku lupakan dan yang paling best sekali bagi tahun 2012.  Ada 11 entri aku abadikan untuk perjalanan lebih kurang 8 hari mengembara bersama Janggel dan John.  Ada banyak kisah, bersusah-senang bersama.  We laugh, we nearly cry #drama but in the end the journey was so AMAZING and we do experienced of INCREDIBLE INDIA.


APRiL 2012 : MaCaM-MaCaM AGeNDa BeRGeMBiRa




Misi Suci TravelholicsAwesome ke Sekinchan hanyasa untuk melawat Sucisonia Maryam dan emaknya Ely..  Errrr aku tipu... bukan hanyasa ok... tapi agenda lain sebab semua tak sabar nak berposing sakan tengah bendang.. Yup, berlari-larian kami di tengah bendang yang tidak diketahui pemilik tanahnya.  Tak cukup berlari-lari, kami ke Taman Alam, Bukit Melawati (entri tak keluar2) dan makan malam di Aroma Ikan Bakar (pun entri tak keluar2).

JeLaJaH TaiPiNG daN KuaLa KaNGSaR


Heyyyy jom Taiping makan satay Pak Ein!!! Hehehehe....  Sekali lagi bersama-sama dengan kengkawan dari TravelholisAwesome menerjah ke Taiping untuk ke Taman Tasik Taiping, tempat pembuatan arang di Kuala Sepetang dan misi utama untuk merasa satay Pak Ein di Simpang.  


Tak cukup dengan Taiping, kami singgah ke Kuala Kangsar untuk ke Masjid Ubudiah dan merasa laksa sedap di Pokok Limau (macam tak tulis juga entri Kuala Kangsor nih?!)


Mei 2012 : PeRJaLaNaN DaLaM KeReTa YaNG JaUH



Huahuahuaaaa..... Jangan tanya!!! Hahahahahaa... Memang entri pasal ni tak pernah keluar!  Trip overland bersama Janggel, John dan Kak Anash (belum taraf #tansreecoco lagi masa ni).  Tataw la bila boleh keluar... Ekekekekekek....  Trip penuh dogaan dan drama.  Pertama kali naik kereta bukan main lamanya...

MeNoNToN TeaTeR uPiN IPiN Di iSTaNa BuDaYa beRSaMa JaNGGeL


Rasanya inilah satu-satunya pementasan teater yang sempat aku tonton tahun nih. Sob. Sob....

HiMPuNaN JuTaaN BeLia 2012




JuN 2012 : BuLaN SiBuK DaN TaK TeNTu HaLa

MisTeRi LaDaNG TeH Di GoPeNG jeng jeng jeng


Jenjalan cari pasal di Gopeng menemukan aku dengan sebuah ladang teh yang pada aku sangat menarik dan wajar sekali menjadi salah satu tarikan pelancongan di negeri Perak / Ipoh / Gopeng.


Seminggu lepas melawat di Gaharu Teh Valley ni, negara di landa episod jerebu dan Perak merupakan salah satu negeri yang mencatat IPU yang tinggi.  Terpaksa tutup buku dan rancangan nak pergi jalan-jalan memandangkan cuti telah dibekukan serta merta... Hai larrrrr #pasrah.  Tapi sempat juga lari sampai ke Johor Bharu makan kacang phool? Ehehehehe... (ni pun takde entry)

Julai - DiSeMbEr DalaM PaRT II


7 comments:

just.HY said...

kenangan di India. bestnya! terima kasih buat semua! God Bless us all. InsyaALLAH...

motif peluk pokok? hahaha

Ren said...

Motif henry fox bg ucapan mcm retiss????

Anash said...

again,
korang sume memang besttt!!!
akak tak salah join group nih...
hahahah
(tunggu kemunculan entry penggulungan akak....)

akak nak elect masMZ jadi duta negaraepoh!!!
(sometimes there is hidden agenda Allah transfered you to Ipoh..which you never know till you discovered the 'sweetness', even the bitter are more)..

peh komen omputih tuh!!!
hahahahaha....

masMZ KaKiJaLaN said...

@Henry Fox (Mr Fox!),

HEhehee... more adventure next year! May Allah bless us all.

Motif peluk pokok - bau pokok nih best

masMZ KaKiJaLaN said...

@Janggel,

Semua kan retis... Wait for mine! hahahahaa

masMZ KaKiJaLaN said...

@k.Anash,

Bila nak kuar entri penggulangan ni?? cewah.... macam sidang parlimen lakss, ada gulung-gulung nih.... Hehhehee...

Vote saya kak! Vote! cewahhhhh....

p/s : Semua orang jangan lupa tegur tansree kat luar taw.....

MasZuber said...

Masih ku ingat beranginan kite di atas bus hop on hop off yg berharga rm1 itu. BERBALOI!!! jom repeat mase hari wilayah tahun ini!!!