FReNs iN KaKi JaLaN

Monday, December 13, 2010

PuLaU PaNGKoR daN PuLau GiaM



Salam pada semua, salam pada blog KaKi JaLaN sendiri. Walla rindu aku pada semua teman-teman KaKi JaLaN dan rindu juga aku pada blog aku sendiri. Maaf hidup aku agak huru-hara dengan urusan pejabat tapi yippieeeee enchek Bos dah balik!!!! Ngeee….. kita sambung balik larrr erk cerita aku kena kidnap nih! Pulau Pangkor, kami datang!! Korang bersungguh-sungguh rupanya! Aku pasrah, hahaha...

Di Jeti Lumut, kami membeli tiket dewasa yang berharga RM10 untuk perjalanan pergi dan balik. Hajat di hati teringin juga membeli tiket kanak-kanak tapi dah terlebih umur kata penjual tiket. Harga tiket kanak-kanak adalah RM5 dan ada harga lain untuk pelajar sekolah. Perjalanan ke Pangkor akan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Jom naik feri!!!

Jam 11.30 pagi, kamipun menjejakkan kaki di Pulau Pangkor. Akhirnya ya?!!! Di luar, penuh dengan teksi van berwarna merah jambu sedia untuk mengambil penumpang dan tanpa membuang masa "Pakcik, Teluk Nipah jalan terus! Yezzaaaa"

Daftar masuk di Nipah Bay Villa, tinggalkan beg dan terus keluar cari makan tengah hari.. Kena makan cepat sebab waktu berjalan-jalan tersangatlah 'precious'! Dari gerai ke gerai kami berjalan sambil mengintai lauk sebelum kami bersetuju makan di satu kedai ni. Ermmm... mahu makan mengadap laut punya pasal, layan nasi lauk ayam goreng dan sayur tauge saja pun sudah cukup.

Aktiviti seterusnya melayan kekenyangan di tepi pantai dan membuat perancangan aktiviti. Pulau Giam yang terletak di hadapan Pantai Teluk Nipah akan menjadi destinasi yang pertama. Selepas mengambil barang-barang di bilik, kami berjalan kaki ke Monkey Beach untuk mengambil bot ke Pulau Giam. Harga untuk bot, jaket keselamatan dan snorkel dikenakan RM15 seorang. Bolehlah tu!!

PuLaU GiaM
Pulau Giam letaknya dalam 5 minit perjalanan dengan bot laju dan kalau berkayak tu masanya bergantunglah pada kemampuan korang dan ombak (memang aku pernah datang dengan berkayak ke pulau Giam ni dahulu). "Pakcik, ambil kami jam 5 ya!"

Puas tak puas untuk snorkelling di sini, hurm.. Pulau ni dah tak sama macam dulu. Batu karang banyak dah mati dan ikan juga sudah tidak pelbagai. Hanya sejam di dalam air, dua jam lagi kami duduk makan dan bergambar-gambar (posing tak hengat!).

Orrait... kalau nak ke Pulau Pangkor, mula-mula sekali di pekan Lumut korang kena cari bangunan ini.


Haaaaa yang kat seberang itulah Pulau Giam. Tak jauh sangat!
Masih lagi di Teluk Nipah

Apa kerja bersnorkelling bawah terik matahari ni??? Ikan ada tak??
Ewah-ewah tumpang sekaki laksss yang kat belakang tu!

KaKi JaLaN buka perniagaan roti ikan?? Ini stall jual roti untuk bagi ikan makan dan ada juga menjual burger dan air mineral bagi pelancong yang tak bawa bekalan

Inilah antara ikan yang ada kat tempat snorkelling kat Pulau Giam ni... Owhhh sila jangan berebut ya!!!!

[Lepas ni kita layan sunset dan makan yaaa....]
[enchek Janggel dan Dhamin, saya tak delete ya entri sebelum nie!! Hahaha]
Yeay dah siap! Jom!
Ramainya orang tengah snorkelling!!

Lepas tu, kena beli tiket dan jangan lupa bergambar (ahaksss)

Bila dah ada tiket, masuklah ke Terminal Jeti dengan penuh semangat

Huwahuwaaaaa... ni dah sampai kat Jeti Pangkor [psst : tengok beg kertas warna hijau yang Penculik Satu a.k.a enchek JT pegang tu, hurmmm sungguh mencurigakan!]

Tak tipu, ni memang dah sampai di Jeti Pangkor. Masa sampai lebih kurang 11.30 pagi.

Pemandangan ke jeti nelayan yang terletak berdekatan dengan Jeti Pangkor

Muka 'penculik-penculik' aku, waaaaa takoottttt [erk?!]

Makan tengah hari di tepi pantai... Kata lapar???

Post a Comment