FReNs iN KaKi JaLaN

Monday, June 22, 2009

SaRaWaK: Me iN HaLF KaMPuNG HaLF JuNGLe GiRL (PaRT 2)

MeNJaLa iKaN KoLaM

Dari sungai, langsung melajak ke kebun sepupu Ann yang terletak di seberang sungai dan lokasi sebenar di belakang rumah panjai kami. Sepupu Ann menanam pucuk manis dalam kelambu bagi mengelakkan serangga. Tak bernasib baik kerana pokok-pokoknya baru sahaja dituai. Sepupu Ann tawar ikan untuk dipansuh (sejenis masakan yang dimasak dalam buluh). Uncle terus ambil jala dan turun ke kolam. Uncle ni memang orang kampung sejatilah!!! Uncle tebar jala - kembang cantik!!


"Steady Uncle!"
Ikan talapia yang dibawa naik.

Hero-hero semua tak nak pegang ikan. Ooo makan korang nak ye!!

UBi KaYu SeBeSaR PaHa dan SeTiNGGi BuDaK SeKoLaH


Baru sahaja habis memindah ikan ke dalam baldi, tiba-tiba Luvis cakap wah besarnya ubi tu! Semua memandang ke belakang. Ada seorang makcik yang baru datang dan mengeluarkan ubi dari raga motornya. WAH!!! Entah berapa lama agaknya pokok ubi itu ditanam sampai ubinya boleh besar sampai macam tu sekali?



Baning dan Long bergambar dengan ubi kayu besar. Masa inilah Luvis dapat nama Iban iaitu Long. Long bermaksud panjang dalam bahasa Iban.


Kan Den dah koba (khabar), ubi ni besar!!!! Betulkan????? Den tak tipu!!
Post a Comment