FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, June 25, 2009

GaWai : NaK KeNa NGaJaT JuGaK Ke??

Tak mampu untuk ngabang ke semua rumah. Kami semua lari masuk rumah apabila tiba di depan rumah. Kononnya mahu ke bilik air. Nasib baik Ann memberi alasan sambung nanti.
Di dalam rumah, kami duduk bersembang sesama sendiri, hendak tidur di luar masih lagi bising. Hampir jam 4 pagi, kami dipanggil berulang kali sehingga akhirnya dituruti di rumah. Buat-buat tidur pun tidak menjadi. Semua kena keluar ke ruai, tak dapat nak lari ke mana. Penghuni rumah panjai sudah habis ngabang, kini mereka mahu ngajat. Maka sebenarnya kami yang dipanggil ini dipanggil untuk turut serta. Aku berpatah balik untuk mengambil kamera dan sesampai di ruai, terlepas nafas lega aku kerana mereka berlima sudah menari keliling pokok (batang pisang yang dihias menjadi pokok - ala-ala pokok krismas. Beza pokok krimas digantung hadiah, pokok di tengah ruai ini digantung dengan pelbagai rezeki berupa makanan).

 
Wan lari selepas satu pusingan bila tuak disua kepada Jay (Koyong), Mud menyusul dibelakang. Tak habis lagi bila Koyong diminta untuk terus ngajat dan kemudian kami juga dijemput seorang demi seorang untuk ngajat di depan semua penghuni rumah. Aduh, malu betul rasanya. Ngajat jer lar macam mana cara sekali pun, muahahaha...  Nasib semua penghuni di sini sangat bersemangat dan memberi sokongan, terus dalam perasaan memalu siput jadi cam tak berapa nak malu. Bila lagi nak mencuba???

 

Bersemangat pakcik-pakcik nie main instrumen untuk ngajat. Jika diikutkan yang sebenar, masih ada lagi instrumen yang lain.


Ewah ewah Baning dengan penuh machonya... Tapi dah serupa macam pawang siam larr... (pstt: jangan tak tahu, kalau berpakaian macam Baning pakai ni kira macam dah sangat glamor a.k.a 'over dress' kat sini beraya pakai baju t-shirt biasa je. Paling-paling bergaya pakai kemeja macam baju batik dan jaket pua kumbu di luar)


Long, you are too tall larrr... Ekekeke... Long kena rendahkan badan sebab pokoknya rendang. Nak ketawa juga masa Long kat depan nih.

Ni pakai stokin sebab dah sedia nak tidur.... Perempuan pun nak kena jadi 'warrior' ke? Kena bawa parang?


Wan a.k.a Dom, paling kelakar sekali. Kena main dengan brother ni... Ngajat kancil??? Ekekeke, dah larr susah, rupa-rupanya kata Uncle "tiada ngajat ini". Nak pecah perut ketawa masa nie. Kasihan Dom.

Gambar Dom lagi, tapi sebenarnya nak tunjukkan pokok yang kami pusing tu digantung dengan pelbagai jenis makanan. Selepas menari mengelilingi pokok ini, kena dengan gaya mencantas mana-mana 'rezeki' yang ada kat pokok nie.

Ann paling sempoi tapi kami sebut sungguh tak patut. Boleh dia ngajat pakai baju tidur jer??? [memang kami semua dah sedia nak tidur masa kena panggil ni. Jam 4 pagi kena panggil, aiiiiii]

Here come the real man. Macam dah ditelan muzik, eh cun Uncle ni ngajat!

No comments: