FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, June 11, 2009

SaRawaK DaY 1 : KucHiNG + KoTa SaMARaHaN

Perjalanan ke Sarawak bermula hampir dua belas jam sebelum penerbangan. Tengah malam semua dah berkampung di LCCT. Ermmm... masa nie sebenarnya memang mengantuk sangat... Niat dalam hati, sampai LCCT nak terus tidur!


Ini sebenarnya orang yang Den harap untuk guide kami kat sana. Saat-saat akhir batalkan perjalanan. Sepanjang malam, sempat lagi kami mengusik untuk teruskan sahaja perjalanan. Someway, somehow... kitaorang still support him. Bisnis lebih penting buat masa nie...

Salah seorang yang menghantar dan setia menunggu bersama kami di LCCT. Thanks to Hans n Raqib (n Bukh).

Sampai Kuching, makan tengah hari di Boulevard. Cerita kelakar kat sini, nasi Wan hilang tiba-tiba. Rupanya ada orang tersalah ambil. Tercengang-cengang Wan masa tu!!! Memang kelakar tengok muka Wan masa nie.. Nasi tu, nasib baik jugak orang tu tak makan lagi. Macam mana larr boleh jadi macam tu?? Pelik betul!

Ini makanan tengah hari Mahmud. Mak aiii... ini macam bukan makan lagi dah!!!

Ni kat rumah Ann yang kedua di Kota Samarahan. Lepas shopping di Kuching, apa lagi.... kami pun memulakan proses gotong-royong. Cuci ayam, potong sayur, makan buah.... Tu dua orang tu awat tak wat keje???

Ni kat muzium. Cita-cita nak masuk muzium Amau (kucing), tapi tak sempat. Jadi kami semua masuk ke Muzium Etnologi. Masuk percuma dan Den memang akan cadangkan korang semua p melawat muzium ni. Memang best!!! Macam-macam ada dan kami memang mengambil masa yang lama dalam muzium ni sampai tak cukup-cukup masa :)

Sebab muzium ni dah tutup, Den dan kengkawan berjalan-jalan lagi di kawasan sekeliling. Ada batu besar kat tepi tu dengan macam mana nak cerita nih??? Ada rupa manusia yang macam tersembam (satu badan) timbul (mungkin orang dulu-dulu ukir?) kat batu besar tu. Lepas tu melawat Akuarium Bandaraya (yang ini pun masuk percuma!).

Dah puas jalan kat muzium dan sebab makan tengah hari awal sangat, semua pun dah lapar. Makan kat 'medan' depan Arif Hotel. Menu laksa sarawak, mee koloq dan air .... (ermmm... nanti Den tengok balik!). Uiii sedapnya!! Petang ni Luvis, makan 3 mangkuk mee/ laksa! Mahmud makan 2 mangkuk! Aiiii!

Dah kenyang, apa lagi??? Sambung jalan-jalan di Kuching. Di Waterfront, ambil sampan untuk menyeberangi Sungai Sarawak. Tambang sehala 40 sen sahaja. Ni rupa sampan yang Den dan kengkawan naik. Ke Kampung Gersik, dan ke gerai Kek Lapis... (entri nie Den kena asingkan sebab panjang pula entri nie *wiNK*)

Pemandangan yang menarik di waktu senja. Lokasi Waterfront.

Haii.... ada pula kumpulan-kumpulan tengah berlatih perahu panjang. Panggilnya apa?? Regatta?? Hehe... meriah sungai ni!!

"Haiii korang.. Bila kita nak balik nih??? Diorang kat rumah dah nak start bar-b-q. Mak Ann cakap, diorang ada ajak jiran-jiran kat sebelah. Haiii cepat!!!" Maka, dengan segeranya tanpa lengah bergerak balik ke Kota Samarahan. Selepas bar-b-q yang habis dekat tengah malam (dek kerana asyik mendengar Apai Ann, Uncle Sedai bercerita).
Post a Comment