FReNs iN KaKi JaLaN

Monday, June 22, 2009

SaRaWaK: Me iN HaLF KaMPuNG HaLF JuNGLe GiRL


Pagi di rumah panjai! Akhirnya cita-cita tercapai dan bermula Edisi Masuk Kampung Kedua bagi tahun 2009.

Arghhh matahari! Cahayanya menerobos dari bumbung rumah terus ke muka aku. Perli aku suruh bangunkah? Hari ini aku kalah dengan jam biologi. Penat perjalanan semalam dan melayan tuan rumah dan kampung (satu rumah panjai dikira sebagai satu kampung). Di dapur dah dengar indai-indai (mak-mak) yang sibuk menyedia sarapan agaknya. Tengok Ann, lena lagi dia. Ala, tak boleh ke nak sambung lena sekejap lagi? Bangun dan bergerak ke dapur sebelum ke belakang rumah untuk bercuci. Haaaa, Baning dah bangun!! Adalah kawan aku nanti.

MeNGuPaK PaNTuK (MeNGoPeK PaNTu)
Pagi ini Uncle Sedai a.k.a apai Ann (bapa Ann) mengajak kami masuk hutan mengupak pantuk untuk mendapatkan umbut. Pantuk ni macam pokok rebung tapi lain sikit, tak pasti kalau di Semenanjung pantuk ini disebut sebagai apa. Untuk ke sana, berjalan kaki setengah jam melalui jalan balak sebelum masuk ke hutan.

Semua orang kena jadi 'bodyguard' aku.

Bila dah masuk hutan, aku dah tak kisah. Jalan depan sekali pun OK!

Pokok pantuk berbeza dengan pokok nibung yang pucuknya sebatang, pantuk pucuknya bercabang. Gambar: Uncle sedang menebang pokok pantuk.

Yang putih tu rupanya umbut pantuk. Wan sedang menunjukkan kehebatannya depan sifu Sedai.
Baning dengan rebung gergasinya.. Siapa yang nak masak nie Mud??

Umbut pantuk dimasak air sahaja.. Sedap!!

KaYu BeRLiaN

Kayu berlian merupakan sejenis kayu balak yang paling mahal. Kayunya kukuh dan tahan lama. Sepanjang jalan, uncle menunjukkan tunggul-tunggul pokok berlian. Nak tengok pokoknya, tapi sudah habis ditebang! Dalam perjalanan dalam hutan, uncle ada tunjukkan bekas tapak rumah panjai yang lama. Masih ada bahagian yang tinggal seperti tangga yang dibuat dari kayu berlian. Melompatlah atas tangga tu, kayunya masih elok lagi!

Akar pokok berlian pun keras macam kayu. Padanlah!!


Wan tengah bedek apa tu?

MeNCaRi TeKuYuNG (KoYoNG a.k.a SiPuT SeDuT SuNGai)

Alamak Uncle, biar betul!!! Takkan nak mandi sungai kat sini? Sungainya halus, cetek!! Iko dan Lewis pun hairan. Auntie cakap kita ikut saja. Amboi bila dah sampai depan sikit baru nampak 'kolam' kecil dengan air separas pinggang. "Apalagi, turunlah!", apai Ann bersuara. Sebentar kemudian, dia mengangkat dan menunjukkan kepada kami sesuatu. "Haa ini tekuyung : siput sungai. Semua orang kena cari siput ini sekurang-kurangnya dua puluh ekor seorang. Yang besar sahaja, kalau kecil lepaskan balik". Aduh Uncle, ada pertandinganlah pula! Maka semua pun mulalah meraba dalam lopak sungai, di celah-celah batu dan di celah-celah daun.


Kat sini sahaja tempat yang paling dalam. Lama juga Den fikir sebelum masuk air, walhal semua dah ber'gumbira' dalam air tu.
Uncle Sedai dan anak-anak muridnya. Masa sesi mencari tekuyung inilah Jeya dapat nama Ibannya iaitu Tekuyung! Hahahaha.


Me n kuyung
MaNDi SuNGai

Semua tengah makan dek kerana lapar (almaklumlah pagi-pagi dah bergerak mengupak pantuk dan mencari kuyung) tatkala uncle mengajak mandi sungai. Tengah sedap makan pulut pula tu! "Kami orang di sini, semuanya mandi sungai", kata Uncle. Apalagi, dengan kadar segera pulut dihabiskan.
Mencabarnya nak turun ke sungai, kena lalu di tepi rumah orang dan ada cik An (okeylah, pengakuan jujur : Den ni memang fobia dengan anjing). Nasib baik uncle dan da geng, guide me baik punya!!! Tima kasih!!!! Sungai ni seronok sikit mandi sebab dalam dan kami pun kira-kira dah bau 'wangi' semacam!

Sungai ni letaknya seberang jalan tapi kena turun bukit sedikit dan lalu di celah belukar. Semua mandi sungai dengan gembiranya! (balik rumah mandi lagi!)


Keluarga Ann. Dari belakang kiri, Iko, Auntie Julia, Ann, Uncle Sedai n Lewis.

Iko dan Lewis pun dah dimasuk Ombak team (tangan superplastik).

Amacam? Dah ada rupa nak jadi orang Iban tak?? Ekeke
Post a Comment