FReNs iN KaKi JaLaN

Tuesday, September 8, 2009

SeRiBu WaJaH SeRiBU PeRaSaaN (?)

Baru-baru ini menonton sebuah dokumentari di TV1 bertajuk Bajau Laut Nomads of the Sea... Terus teringat sampan jual lobster di Mabul*. Yang aku ingat, selain dari rasa lobster fresh yang 'nala' sedapnya, terbayang-bayang lagi wajah pakcik, makcik dan sorang budak kecil yang datang menjual lobster tersebut.

Aku melihat seribu wajah yang punya seribu perasaan. Bagaimana hendak aku gambarkan?? Sungguh aku ini tidak pandai bercerita.
Aku melihat susah di wajah mereka. Aku melihat redha di wajah mereka. Aku melihat kekuatan dan kesungguhan. Aku juga melihat kasih sayang pada mereka. Aku melihat perasaan yang tidak dapat aku gambarkan. Entahlah... Mungkin aku juga seorang yang mudah diusik perasaan dan punya rasa kagum yang pelbagai.


[Perjalanan Mabul, Kepalai, Sipadan, Silawa bagai cerita dongeng yang indah. Bila lagi akan kembali???]
Post a Comment