FReNs iN KaKi JaLaN

Wednesday, May 13, 2009

Aku : Dalam Beberapa Tahun Lagi (Boleh Ke?)

Berbicara dengan seorang teman yang datang menjenguk baru-baru ini. Jarang sekali bersua muka kerana jarak memisah, namun berbicara hampir setiap hari diruang maya. Kunamakan teman ini sebagai cik PO.
PO : Bila lagi nak pindah?
CM : Kena pindah ke? [senyum ejek]
PO : Kita saja yang tak tukar2 lagi. Tapi kalau boleh, aku tak mahu pindah [gelak]
CM : Erm.. entahlah. Kita SYMP. Dah stadby lama sebab ura-uranya tiap2 tahun datang. Lagipun, dah nak masak duduk di ibu pejabat. Jemu pun kerap mendatang dalam beberapa tahun kebelakangan. Tugasan tak menumpu. Cabang-cabang tak berkaitan dan datang dengan tag 'SEGERA'. Ada fenin larr.
PO : [ketawa]
CM : Tapi... ermm. Tak boleh nak bayangkan untuk aku membuat kuatkuasa. Jiwa aku bukan ke situ. Aku pun bukan orang yang teknikal.
PO : Tu larr.. Aku pun sama
CM : [senyum] Tipu! Ko pernah buat kuatkuasa dan lagi horror sebab duduk aduan. Aku tak boleh. Owhhh tak sesuai...
PO : Lega menjadi PO sekarang. Kerja fokus dan buat kerja sendiri.
CM : Yup! Jika dibenar membuat pilih, aku mahu mohon terus ke pendidikan. Boleh merayukah?? Hehe
PO : Kena yakinkan. Mesti orang lain tak percaya, tuan-tuan bos pun mesti tak setuju.
CM : Kenapa? Kalau cuba membuat tawar boleh? Cuba begini, "Tuan, mohon dibenar saya ditempatkan di unit pendidikan sebelum ke unit kuatkuasa. Saya tawar diri untuk jadi PO. Saya mahu masuk ke sekolah dan komuniti. Mahu membina mahir bercakap sebelum menjadi pembantu PO untuk menyebut kes. Tuan, saya mohon diberi tempoh setahun, dan saya akan sedia. (Tuan Bos balas, "Oooo sori... Tak ada mohon2. Kita tak cukup orang!". Alamak PO, camner nih??? Owhhh tidak....)
PO : Bagus! Cepat sikit weh. Tak sabar nak tunggu CM.
CM : Erm... Aku mahu capai cita yang dah lama hilang...
[mula berangan]
Masa tu, kita bebas. Orang pun tak tahu kita siapa sebab baju dah lain [boleh cover line nih!].
Ada hari kita mengkaji.
Ada hari kita mengadap.
Ada hari kita bercakap satu hari.
Ada hari kita kita jatuh.
Ada hari kita menang.
Ada hari-hari kita lari.
Ada hari-hari kita duduk-duduk di kedai kopi.
Ada hari-hari kita pun masyukkkk... (sebab claim!) <- masa ni, black casing dah jadi blackberry macam ko sekarang PO, tapi standard time tu larrr... ekekeke
Kita buat kerja sendiri. Berdikari dan Berjuang.
Kita gilap sampai kilat.
Kita jadi seperti PO-PO alam sekitar yang hebat macam Kak H, Puan Z, En. W ......
Sampai masa kita tamat perkhidmatan, kita buat khidmat nasihat.
Masa itu juga, aku sudah punya waktu untuk meneruskan cita menulis dan menulis. Yezza...
PO : CM, i'm living in ur dream... Tapi tak penuh lagi... Cepatlarrrr...
CM : Oit, SYMP... (doa larr kat aku)
Post a Comment