FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, July 30, 2009

THe CLiMB - MiLeY CYRuS

I can almost see it.
That dream I'm dreaming, but
There's a voice inside my head saying
You'll never reach it
Every step I'm takin'
Every move I make
Feels lost with no direction,
My faith is shakin'
But I gotta keep tryin'
Gotta keep my head held high

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be an uphill battle
Sometimes I'm gonna have to lose
Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waitin' on the other side
It's the climb

The struggles I'm facing
The chances I'm taking
Sometimes might knock me down, but
No I'm not breaking
I may not know it, but
These are the moments that
I'm gonna remember most
I've just gotta keep goin', and
I gotta be strong
Just keep pushing on, but

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be an uphill battle
Sometimes I'm gonna have to lose
Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waitin' on the other side
It's the climb

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be an uphill battle
Sometimes I'm gonna have to lose
Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waitin' on the other side
It's the climb

Keep on movin'
Keep climbin'
Keep faith baby
It's all about, it's all about
The climb
Keep the faith, keep your faith, woah

[aku berjuang untuk pelbagai perkara.... aku ketawa atas pelbagai sebab.... aku menangis atas pelbagai sebab juga.... aku mahu meneruskan perjuangan.... aku mahu menguatkan semangat dan azam.... aku mahu terus berusaha untuk mencapai pelbagai perkara aku.... 2009.... Ya Allah, berilah aku kekuatan]

Wednesday, July 29, 2009

CLiMbiNG SaNTuBONG : ADuYaiiiii kaLaH!!!

Berkawan dengan orang-orang 'gila' memang selalu menerbitkan kerja-kerja 'gila'. Dari mengambil cuti seminggu dan memberi alasan "Bos, anggaplah saya .....", kemudian 4 hari di rumah panjai, balik semula ke Kuching dengan perjalanan yang panjang, esok paginya terus menuju ke Santubong!! Owhhh..... entah apa juga bermain di kepala aku nih!

Santubong, aku datang... macam tak percaya. Ermmm... dua kali tak percaya. Yang pertama sebab betul pulak akhirnya ke Santubong dan yang kedua berjaya juga sampai ke atas sebab kali ni, teruk - pancit! Post-mortem sendiri, sarapan apa eh aritu???, rehat tak cukup (sampai Kuching dah malam), obstacles pun waduh dah dekat 90 darjah, motivation leh down - apasal larrr dan mungkin juga sebab tak cukup preparation. Teruk! Ann cakap, tengok muka Mas dah tak macam muka orang dah! Cess....


Di awal pagi nie, aku dengan kengkawan semua berkobar-kobar nak mendaki Gunung Santubong. Masa ni semua ada rupa orang lagi.

Jangan tidak-tidak daftar nama dan kena pastikan turun ke bawah sebelum jam 6 petang. Entrance fee RM1. Cerita Luvis nak masuk tandas kena bayar RM2, mahalnya!
Antara jenis laluan mendaki. Aku rasa kawan aku yang sorang je yang senang hati panjat tangga dari kayu berlian ni sebab kaki dia panjang!!!

Salah satu tempat rehat, tapi tak boleh nak rehat. Iko je yang sempat tengok-tengok sekeliling. Cepat weh, tak leh rehat. Kita rehat kat atas! Makkkkkkkkk!!!!!


Memang cantik pemandangan kat Santubong nih. Baru naik separuh jalan pun dah memang 'wow'. "Boleh tak tinggal kat sini jer? Korang naik aaa sampai atas, nanti aku follow!"

Dah dekat nak sampai puncak gunung, leh pulak nampak plat ni. Ada satu ukiran cam rupa orang kat batu yang ditampal plat ni. Tak terdaya nak mengambil gambar masa berhenti lihat kat sini. Owh.... recharge.. recharge!!

Pemandangan dari puncak gunung. Takut pulak nak ke depan lagi, walau niat dalam hati nak tengok semua kawasan. Cantiknya pemandangan, tapi panas terik masa nih, membakar!
Simpang yang memisahkan untuk melihat orkid atau tempat rehat. [Orkidku.... ermm...]Soothing.
Nak kena turun bawah pun mencabar jugak! Nasib baik sudah tiga suku perjalanan baru hujan turun dengan mencurah-curah(padanlah panas terik semacam jer!). Kalau hujan masa di puncak??? Alamat memang menangis lah kat atas tu, macam mana nak turun kalau trek licin??? Berlari dalam hutan, sorry kengkawan, kalo turun berlari kira gudbye larrr korang.. Hahahaha.
Muka-muka pendaki yang dah ready nak turun balik. Sebelum tu siap bersihkan kawasan lagi. [bebelan : Bukan ke kat puncak gunung ni sepatutnya bebas dari sampah? Siapa bawa apa saja, air botol ke and what so ever, kenalah bawa bekas tu turun balik. Macam mana tempat cantik tapi bertaburan plastik makanan? Nie kerja pendaki yang sangatlah tak bertanggungjawab. Eeeyyy diorang nih!].

Masa ni, muka aku dah jadi orang dah....

Whooooo tengah recover nih.... Jangan kacau!!!!!!!!!!!!!!!!!! [nape tak bawak air lebih?? nak turun tak de air?? ermm...]

[I'M ALIVE!!! Dehidrated dan hujan lebat, ermm..... I'M ALIVE!!!]

KeTaWa YaNG NaKaL

Semalam aku membuat panggil kepada seorang teman bicara. Teman yang sentiasa sudi meminjam masa untuk mendengar apa jua yang ingin aku luahkan. Namun di sebalik itu, setiap kata yang diluahkan perlu disusun kerana pasti akan ada soalan dan pertikaiannya. Kerapkali juga cerita ku akan dijadikan sebagai bahan ketawa yang entah datang dari mana jenaka itu boleh datang. Bukan jenaka yang mentertawakan aku (ermm…. iye ke?? macam selalu jugak kena!!!), tapi patah-patah yang dibalas dalam bentuk gurauan itu sebenarnya membawa kepada pemikiran yang lebih jauh. Uuiii susahnya nak terangkan. Yang pasti semua akan jadi macam kelakar, membawa ketawa tetapi makan dalam. Kenyataan yang adakalanya menghiris tetapi masih boleh diterima dan dipertimbangkan kerana ia akan disertakan dengan fakta-fakta dan persoalan yang masuk akal. Sungguhpun bunyinya seperti gurau dan kami ketawa, tapi fuhhhh…. Iya, aku menerima penjelasan seperti itu dengan senang hati. Siapa makan cili, dialah terasa pedasnya ya?!!!

Buat pertama kalinya, tiga puluh lapan perkataan yang aku luahkan, hanya satu perkataan yang dibalasnya. Turun lagi kepada dua puluh lima perkataan, satu perkataan juga balasnya. Ahhh… kita turun lagi kepada sepuluh patah perkataan, hahahaha satu perkataan juga dibalasnya. Dalam keadaannya yang lemah, rela sahaja aku mentertawakannya…. Hahaha…. Jarang aku punya kesempatan begini… Kasihan dia, tapi aku masih juga mahu mentertawakannya… Aku hanya ketawa, tak sampai hati mahu menanya soalan.

DR, semoga cepat sembuh… Maaf ya kerana nakal ini bukan selalu.
[ketawa lagi, hahaha].

Monday, July 27, 2009

ReVieW MeNaNTi PeRaNG BeRaKHiR

Argh tak sempat pula mencari sinopsis dan membaca-baca review penonton. Dua kali menunda untuk menonton. Percubaan kali ketiga juga nyaris aku batalkan, namun akhirnya aku berada di dalam dewan ini juga. Teater Menanti Perang Berakhir, mendengar tajuknya sahaja telah memberi satu tanggapan bahawa teater yang akan dipentaskan mempunyai jalan cerita yang berat. Dalam hati, ermmm lagi…. Dari Mana Setangginya, beralih kepada Intan Yang Tercanai, harap-harap jangan perlu mengadap dan memikir untuk memaham. Kepala aku sudah cukup berat sejak kebelakangan ini. Entah kenapa akhirnya aku di sini juga?

Menanti Perang Berakhir merupakan satu skrip adaptasi Kamarul A.R berdasarkan skrip pemenang hadiah pertama Peraduan Menulis Skrip Drama TV anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) karya Muhaimin Sulam. Ceritanya berkisar mengenai Akmal yang dilakonkan oleh Zuraini Kassim, seorang diplomat di Kedutaan Malaysia di Sarajevo, Bosnia Herzegovina. Akmal sedang membuat kajian tentang Awang Leh.

Awang Leh merupakan salah seorang pengikut Tok Janggut yang telah ke Turki untuk menyampaikan surat Tok Janggut kepada kepada pemerintah Islam pada masa itu untuk mendapatkan bantuan bagi menentang penjajahan Inggeris. Awang Leh kemudian menjadi komander Divisyen Hanzar di bawah kerajaan Uthmaniah menentang pihak bersekutu di Balkan dalam Perang Dunia Ke-2. Awang Leh dipercayai disemadikan di Sarajevo.

Semasa menjalankan kajian, Akmal bertemu dengan Sarah dan Lydia. Pementasan ini akhirnya dirasakan lebih sarat dengan cinta berbanding satu teater yang aku kira penuh dengan peperangan. Cerita Awang Leh sebenarnya hanya menjadi punca dan sebab bergeraknya cerita ini.

Menanti Perang Berakhir kisah cinta Akmal kepada Sarah seorang jurutera yang menyertai Sukarelawan di Sarajevo. Sarah ke sana kerana mencari cintanya iaitu Jani iaitu cinta pertamanya. Jani ke Sarajevo kerana cintanya kepada tuhan dan agama. Jani juga sedang memisahkan cintanya dengan Sarah, kerana tidak mahu Sarah menunggunya. Jani pengidap leukemia, memilih untuk berjihad di bumi Sarajevo kerana tidak mahu matinya sia-sia. Akmal, pada masa yang sama dicintai oleh Lydia, bunga Bosnia yang mengenal Melayu melalui Indonesia. Untuk menambah cerita cinta, rupanya Tahir, teman Akmal juga menaruh cinta kepada Lydia. Arghhhh…. Penuh cinta…. Tolak menolak, semua jiwa berperang sama seperti perang di Sarajevo. Berperang untuk mendapatkan dan mempertahankan cinta. Dan di akhir cerita, yang pasti hanya Jani menemukan cintanya. Tercapai cita-citanya untuk syahid. Sedang watak-watak lain, dibiar dalam tanda tanya.

Keseluruhannya, pementasan ini memang mampu menarik perhatianku. Tidak berganjak dan berjaya membuatkan aku berteka memikir jalan seterusnya. Pelakon-pelakonnya tidak usah dipertikaikan, wajah-wajah biasa dalam pementasan teater. Namun, antara babak-babak yang mengesankan adalah ketika Jani mahu memutuskan perhubungan, ketika Sarah redha dan mengakui hakikat Jani sedang sedang menemui mati dan ketika Dato’ Jalaluddin Hassan keluar membuat penceritaan. Aku juga suka pada babak munculnya Awang Leh dalam mimpi Lydia. Mungkin kurangnya, yang sedikit mengganggu aku ialah suara Sarah yang menenggelamkan suara-suara lain. Bukan aku sahaja yang berperasaan, rupanya adik kecil di sebelah ku yang akhirnya menjadi teman juga menyuarakan rasa yang sama.

Malam ini pementasan terakhir Menanti Perang Berakhir. Bagi yang berkesempatan, mungkin ini peluang terakhir untuk menonton. Pementasan di Auditorium Daeng Chelak, Muzium Sultan Alam Shah bermula jam 8.45 malam. Bayaran masuk RM10.

Pendukung watak :
Emma Akma - Sarah
Zuraini Kassim - Akmal
Rosli Rahman Adam - Jani
Yunos Mansor - Awang Leh
Hairi Rosli - Tahir
Milyana - Lydia
Nazri Ahmad - Dato' Zaki
Mior Sharul Nizal - Yusof
A. Halim, Shahrul NIzam, Al-Ashib - pencari rotan / rakan setia
Penampilan istimewa : Datuk Jalaluddin Hassan

[Memetik kata-kata Yahya sahabat kepada Jani “Jika kau kata kau boleh hidup tanpa cinta selama 60 saat, maka engkau adalah seorang pendusta”. Ermm…]

Friday, July 24, 2009

Festival Bunga Dan Taman Putrajaya 2009 (FLORIA)


FLORIA Putrajaya datang lagi... Yes! Yes! Yes!!! Suka.... Suka sangat. Ingat lagi dua tahun lepas pergi dengan Yani, tak puas-puas ambil gambar... Macam tak gheti-gheti nak balik sebab asyik bergambar dan sampai kena tegur dengan guard sebab waktu melawat dah habis... Eeee best!!!!!!! So, semua orang kena datang.... Semua orang kena datang.... Diulangi...... SEMUA ORANG KENA DATANG :)

Festival Bunga Dan Taman Putrajaya akan diadakan pada 1 hingga 9 Ogos 2009. Tema tahun ni "Celebration of Colours"... [Erm... bayangkan kemeriahannya..] Lokasi di tepi tasik Presint 2 (dekat dengan jambatan dan Monumen Alaf Baru). Masa pameran Isnin-Khamis dari jam 9.00 pagi - 10.00 malam, Jumaat-Ahad, waktu pameran dilanjutkan sehingga 12.00 tengah malam. Masuk percuma!!

Untuk ke kawasan Festival, disediakan beberapa kemudahan bas iaitu dari Putrajaya Sentral (ERL), presint 8/9/10/11 (FLORIA venue) dan Alamanda (presint 16 - FLORIA venue). Bas Nadi Putra tambangnya 50 sen sahaja dan akan bergerak setiap 15 minit. Rasanya naik bas lagi senang untuk mengelak kesesakkan.

Apa lagi nak cerita erk??? Nanti nak cuba cari gambar yang dulu... Hihi.... Best!!
Maklumat lanjut: http://www.ppj.gov.my/floria/index.html

PaNGGiLaN 5 SaaT

Minggu lepas, lena aku diusik dengan satu panggilan dari sahabat lama dari kampung. Dalam keadaan terkejut dan mamai, melihat nama yang dikenali "Ermmm S", jawablah! Sudah lama tidak mendengar berita dari teman S.

S : Assalamualaikum. Hello, boleh saya cakap dengan cik Walia?
M : Waalaikumsalam. S?
S : Boleh saya cakap dengan cik Walia?
M : Walia? S, nak telefon siapa ni? Dah tersalah dail larr S.

Belum sempat nak bercakap lebih panjang, S sudah memohon maaf. Katanya "Maaf kerana mengganggu". S meninggalkan perbualan dengan membuat aku tercengang-cengang. S? Kenapa pulak nih? Lain macam sangat, kenapa pula minta maaf? Bicara 5 saat, suaranya tenang tetapi kenapa perlu cepat menamatkan perbualan?

S membiar aku tertanya-tanya kebingungan. Namun S tidak membiar aku dalam bingung. Tidak lama kemudian aku menerima sms yang lebih kurang begini, "Cik Walia yang dimaksudkan oleh saya tadi adalah diri anda. MAAF saja mahu mencuri masa 5 saat".

Aduh, senyum. S seorang teman lama di sekolah. Kami biasa-biasa sahaja. S bukan seorang yang banyak cakap. S lebih suka senyum. Entah macam mana S mengajar. S seorang yang berjiwa seni. Berbakat melukis dan karyanya juga seringkali menjadi pameran. Kadang-kadang sukar untuk aku selam rasanya. Terharu atas ingatannya, terima kasih S atas panggilan 5 saat itu.

[cik Walia? Tidak S, tinggi benar gelar yang diberi. Aku bukan pejuang alam, aku hidup di dalamnya]

Thursday, July 23, 2009

SiTi FaRiDa

Siti Farida satu nama dua tuan yang digabungkan namanya kerana tuan empunya nama mematikannya sebagai selamanya. Sebetulnya aku tidak mengenali sebahagian dari yang empunya nama, tetapi yang tidak kukenali itu telah lama kulihat bayangnya. Bukan diminta bila nama itu membuka pekungnya tanpa sedar. Mungkin makbul doa memohon petunjuk. Terlalu putar belitkah bahasa yang bukan sengaja aku susun sebegini??

Telah ku tanyakan siapa sebenarnya Siti Farida? Malang jawapan yang diterima terasa jauh sasar. Berat lidah mahu menerus bicara. Kecewa menyelubungi jiwa. Entah sebahagian Siti itu perasan ubah riak wajah. Perginya Siti seperti biasa. Aku tidak melihat perasaan padanya. Siti Farida hanya menggelengkan kepala dan memberi senyum sinis. Mungkin juga soalan aku jenaka. Mungkin juga senyum itu sengaja.

Aku bukan manusia yang pandai melempar marah. Bukan juga pandai menghambur kecewa secara berdepan. Tempat ku di sini saja. Biasanya marah akan memakan aku, justeru lebih baik memilih jauh.

Entah Siti Farida sedar senyap ku. Laraku akan dibawa jauh. Mustahil untuk aku berada di antara Siti Farida. Mustahil.

Tuesday, July 21, 2009

GuD BYe RuMaH PaNJai


4 HaRi 3 maLam Di RumaH PaNJai... KaLau DaH NaK KeNa SuRuH BaLik, MeMaNG DaH KeNa SaNGaT DaH. HeHeHE.
SiaPa JuGA SaNGKa aKU BoLeH SuRViVe KaT SaNa aND HaVe a GuD TiMe SeLama Tu (aKu DaN KeNGKawaN sebetulnya)
YeaHHHhHHH BaLik KuCHiNG... BaLik KuCHiNG...BaLik KuCHiNG...BaLik KuCHiNG...
BYe BYe RuMaH PaNJai... KaMi BaLiK DuLu...
SaMPai JuMPa LaGi :D
*wiNK*
~eND oF Da SToRY~

Monday, July 20, 2009

TaKKaN TaK HaPPY KaLo CaM GiNi? EkeKe

Tak habis-habis lagi cerita kat Rumah Panjang eh!! Sebab apa erk??? Ekekeke.... Sebab aku suka sangat kat sana dan macam-macam yang aku buat kat sana. Geng-geng best, tuan-tuan rumah best, aktiviti dan tempat suma best. Kalo tengok gambo, takkan aku nak cakap tak eppy kat sana.... "Eh, ye larrr tak eppy. Tengok aaaa gambo-gambo nih, cam muka tengah eppy ker??" Ahakssssss.....

Sebelum bermulanya pertandingan sumpit yang turut disertai oleh Baning, Long, Kuyung dan Dom, gue dah diberi penghormatan untuk membuat sumpitan. Cewahhhh... Sumpit nyer berat seh, panjang laksss tu. Gambar : Gue control, control eh! Ramai yang tengok nih... [masa mula-mula, malu-malu amau. He]

Ngajat yang tak berapa nak jadik. Akak kat belakang tu naseb baik larrr sporting, nak tolong teman ngajat. Malu tapi suka sangat masa nih... [dalam hati ketawa tak ingat! dah serupa pahlawan pulak aku rasa, siap dengan parang lagi tuh!]

Ngabang kat rumah ayah si Pol (kawan deme2 nih). Orang-orang kat sini memang suka menjamu. Kat sini makan jer kerjanya.

Time main, kita main larrr erk..... Ombak Superplastik geng... ekekeke....

Main-main lagi... Ni kacao instrumen orang, bikin bising rumah panjang kat Sibu... Ada lagi tiga orang tak masuk gambar nih. Serius aaaa main muzik nih, biar ada gaya pro [ewah, ada hati gitu pulak!]. Terkejut tuan-tuan rumah kat sini, siap kuar tengok lagi siapa larrr nak bikin bising malam-malam nih. Ahakssss.... [berani wat bising sebab kat hujung rumah ada orang karaoke, so boleh larr cover muzik sumbangsih kitaorang]

Geli ke nak pegang??? Ala makan korang nakkan??? Sabar jer larr... Dulu kat kebun Opah selalu kail ikan, sekarang nak ngail ker, nak mancing ker tak berapa nak minat. Kalau dok tepi jer tak pe, layan air memang terapi.

Maen air lagi.... Hoho.... Bak cerita P. Ramlee "Sabun di bilik mandi. Sabun di bilik mandi". Semua orang bersiap sedia sebelum membuat terjunan kecuali aku lerrr...

Ubi kayu gaban yang memang aku tak boleh lupa. Berat ni bila angkat. Kira-kira berapa lama larr nak kena tunggu ubi ni leh besar cam gini? Nak suh ibu tanam pokok ubi ni test tengok.

Kacao rumah orang lagi... Ni periuk antik sudah kena punggah. Punya larrr sporting tuan rumah siap kuarkan bekas nak bakar, bawak lakss kayu, cari penyepit nak kasik cam real. [Mud, kita nak masak apa nih Mud? Diorang dah tengok nih.]


Yezza, usik lagi barang-barang... Ko nih Kaki Jalan jer udah lerr.... Cuba jangan usik barang-barang orang.... Eh, bukanlahhhhh.. Tak usik pun. Bendanya memang dah kat situ. Tanya jer, mana tahu diorang nak kasik ajar lagi camner nak guna alat tu. Hehehe... Gambar : Me n David n alat penimbang.

Yeay.... ada lagi barang! Serius ni bukan kes selongkar.... Tuan rumah ajak datang rumah nak tunjukkan gajah dalam rumah.... Dah tengok gajah yang umurnya dah dua ratus tahun (berat seh gajahnya), tengok gong yang memang cantik dan halus ukir (marvellous, cun!) dengan yang kecik tu sebenarnya pengetuk pintu. Pengetuk pintu tu, diorang pasang kat mana tu tak tahu lerr... Segan pulak nak tanya :D

Me and kucing comeiiii kat umah ayahnya Pol. Cam nak kidnap jer kucing nih.. Ekekeke...

Lepas mandi sungai, kita makan aaaa.... Masa ni makan pulut bungkus lauk kari ayam dalam tin, pehtu bawak serunding ikan bilis. Lapar! Lapar! Ayam kena sembelih tu, sat lagi aaa makan...

Terasa seperti gadis gunung yang baru balik dari kebun sayuran (cewahhh). Ada gaya tak??? [tapi masa nie terlupa pakai topi anyam yang sepatutnya, diskaun larr erk. Separuh real!]

Tolong cari jer boleh larrr... Sebenarnya kumpulan-kumpulan siput atau kerangan ni, aku cuma gheti makan kerang jerrr.... Ni rasa nak amek kuyung yang aku dapat nih, silakan.... Tapak tangan hamba hulurkan [ewahhh][ohoiiii tetiba terasa cam model hutan :D]

Ni dengan pokok apa erk??? Alamak dah lupa!!!! Perap lagi lelama, gambo-gambo nih. Yang aku ingat, pokok nih leh wat nira (aiyaya betul ker? Mud, ko kena tolong betulkan aku nih!)

Me in half jungle.... ekekekee... Ni Endun Mas, panggilnya (Ndun). Ada satu lagi gambar lebih kurang cam gini dan aku suka sangat...


Ni aaaa Dum Wan. Dah nak jadik orang sana Dum nih agaknya! Ada satu jer slack, mana ada deme pakai goggle Dum!!

Me n ayahnya Pol. Time nak balik dah nih, dari rumah ujung datang menjenguk kami rombongan dari Kuching (ermmmmm, camner erk?!)

Me n two beautiful girl. Suka diorang nih main n manja.

Me... alah manja betul... Sukanya aku.... muahssss....

Huhu.... makan lagi..... sememangnya duduk di rumah panjang nih, kerjanya makan jerrr... Ni sarapan pagi nih dah makan ubi kayu.... Belum lagi kira pulut ngan nasik..... Ibu tolong Bu, gemuk anakmu di sini :D

Me in senggang. Curi-curi masa doing wat i love to do - menconteng! Orang-orang kat sini cakap tulis yang baik-baik. Yup! Mana nak cari yang kurang kalau di sini semuanya baik-baik sahaja!!!

[TaKKaN TaK HaPPY KaLo CaM GiNi PuNYa baNYaK AkTiviTi??? KiRa Ni aDo YaNG TaK MasuK Nih! HeHeHe.... ]

HaLF KaMPuNG HaLF JuNGLe : KeNGKawaN

Perjalanan ke rumah panjang mungkin tidak akan semeriah dan segembira yang aku rasa tanpa teman-teman seperjalanan yang sekepala dan sporting giles..... Terima kasih banyak buat semua..... Lepas ni kita berjalan lagi ya?!!!!!!!!

(ehemmmmm Santubong, here we come! Ekekeke)

EDisi MasUk KaMPuNG 2 : RuMaH PaNJaNG 2009

Ini Luvis a.k.a Abang Long aku a.k.a Long yang bermaksud panjang. Long dapat nama masa masuk hutan mencari pantu. Long lebih banyak senyum kalau tak bercakap, tapi bila dah mula bukak mulut..... ermmmmmm siaplarrr kena layan dia bercakap. Long sebenarnya suka bercerita dan macam-macam cerita yang Long ada. "Long tengah tunggu siapa nih?"

Ni Mahmud a.k.a Baning a.k.a kura-kura dengan anak muridnya Iko (adik Ann). Mud, ilmu yang baik-baik jer tau!!!!! Har har har..... Mud, dapat nama Baning masa di Kuching lain sebab minat sangat dengan kura-kura kat rumah Ann di Samarahan. Mud, paling excited nak cuba dan nak buat macam-macam kecuali dekat dengan amau (kucing), sembelih ayam dan ermmmm...... pegang ikan mentah! Mud, paling banyak cakap dan paling banyak gelak. Amboi Mud, kat sini jaga skrip aaaaaa... Hahahaha.....

Wan a.k.a Dom a.k.a (Dom ni sebenarnya panggilan kepada anak lelaki yang disayangi). Orang yang terakhir dapat nama Iban (well, sebenarnya sekali ngan aku larrr sebab Auntie ngan Uncle penat cari nama untuk kami berdua... Mud jangan jeles, susah bagi nama sebab kitaorang baik kat sana :p). Wan, yang aku tahu sangat ringan tulang dan macho habes (akhirnya ayam itu berjaya jugak disembelih). "Basuh kain sendiri Wan???" Ekekeke

Jay a.k.a TeKuyung a.k.a 'siput sedut', most famous (ermmm famous???, famous tu aku larr!!!!), salah. Salah.... Jay a.k.a TeKuyung a.k.a 'siput sedut', most favoured by tuan-tuan rumah kat sini sebab Jay sorang jer yang nyirup iaitu minum tuak. Jay sebenarnya penyelamat kami kat rumah panjang :) (lagi sekali ermmmm..... tapi sebenarnya Jay selalu hilang sebab selalu kena 'kidnap' ngan tuan-tuan rumah kat sini).

This is the special friend of mine, Ann. Gadis Iban terakhir (alamak, kononnya larrrr! Ekekeke). Terima kasih banyak sebab jemput ke rumah panjang. Best sangat-sangat kat rumah panjang. He'eh lepas ni kita ada wedding ceremony pulak eh kat sana???? (ahai.... * Larikkkkkkkkkkkk)

Orang-orang bando yang masuk kampung, gini lerr ghupe nyerrr.... Ni gambar malam tahun baru (Gawai).... Jay sebelum palau, Luvis sebelum pening, Mud, Wan dan aku sebelum 'mabuk' air oren (mabuk air gas - kejap coke, kejap fanta grape, kejap oren.... ahaiiiiiii).

Pengalaman yang tak boleh dilupakan, what an experience i had here :) Thank You for all.
Best!!!

HaLF KaMPuNG HaLF JuNGLe : PLaCe THaT i STaYED n NGaBaNG

Teringin nak naik kat loteng... Mak Ann cakap, dia pun tak pernah naik atas. Ada setengah rumah je yang ada tangga naek atas... Ni dari umah siapa pun aku tak ingat, yang pasti diajak naik, apalagi.... ngeh ngeh ngeh larrrr lagi pun dah lama tak buat perangai panjat-panjat bumbung nih......
Dari atas. Bukan semua dilantai elok. Kena berhati-hati berjalan kat atas loteng nie. Nasib baik juga aritu tak tersalah pijak, kalau tak mahu juga terpatah riuk terjatuh ke bawah...
Raga-raga yang dianyam disimpan kat loteng. Elok jer bersusun gantung.

Ni raga-raga yang diletak atas lantai loteng. Agak-agaknya, masa menganyam ni bermusim kot! Sekali anyam, terus anyam banyak-banyak. Tak tertanya pulak masa kat sana. Ermmm..

Ini yang mesti semua orang tertanya-tanya, termasuk aku. Kat rumah panjang ada tengkorak manusia tak??? Jawapannya ada, tapi tidaklah macam orang zaman dulu-dulu bersusun-susun lagipun itu zaman dulu-dulu yang dulu-dulu. Yang ada nie pun entah berapa puluh tahun umurnya???

Nak cerita rumah panjang yang aku duduk tu tinggi atau tak, cuba tengok tempayan yang kat bawah tangga ni... Tinggal kecik je kan! Sebenarnya hajat di hati nak merasa turun guna tangga ni, tapi macam 'scary' giles... Diorang pun tak kasik turun guna tangga nie, ermm... Tinggi rumah ni ada dekat 5 meter kot! Kalau mandi, kat atas ni jagalah sabun dan barang-barang jangan kasik jatuh. Siapa pulak lar nak turun pergi ambil??? Hehe... tak kuasa :)

Takar-takar ni sebenarnya tempat simpan air dan beras. Entah kenapalah aku selalu fikir ada abu mayat dalam nie??? Itu memang ajaran sesat. Now i knew... [dulu kecik-kecik mandi air tempayan :), kat sini rupanya mandi tadah air tempayan jugak! Hihi]
Rumah panjang yang beratapkan kayu berlian. Fuh, kalau kita larr kan.... atau aku larr kan (cewahhhhh), tu memang dah kira cam orang kaya dah tu.... Ahaiiiiiiii.... Aku suka gambar ni, cam klasik.... Pemandangan dari beranda kat belakang dapur. Dalam gambar nampak sket palang sidai kain... Ada sket cam citer cina dulu-dulu....

Beranda kat depan, ada seorang datuk tengah menung. Mana datang anjing tu pun tak tahu larrr. Agaknya tuan dia datang ngabang kat rumah panjang nih. Gambar ni amek dari tangga sebelah... Heeee tak berani dok kat tangga ni lama-lama sebab cik anjing tu dah usha [ni kes fobia anjing sebenarnya!]. Lepak kat beranda ni tengok orang lalu lalang dan amek angin luar memang best, sementelah pulak masa ni time kering, memang panas...

Pemandangan dari jauh rumah panjang Apai Ann. Rumahnya bukan setakat memanjang, tetapi melebar juga ke belakang. Kira-kira cam sama besar dari rumah teres kita kat Semenanjung ni larrr... Puas juga dok dalam rumah sebab luas dan besar.

Rumah panjang kedua yang aku ngabang bersama famili Ann dan kengkawan. Rumah ni dah dibina dengan batu dan dah jadi rumah bawah. Kurang sket feel berbanding rumah panjang Apai Ann. Konsep kat dalam rumah ni tetap sama, pintu banyak tapi terus masuk ke ruai (jadi tak kisah larr nak masuk ikut pintu mana pun).

Rumah panjang yang ketiga, Apai Ann bawa kami ngabang. Lokasi masih di Pakan, Sarawak. Rumah ni diadakan Gawai Antu, iaitu satu acara yang diadakan dalam sepuluh tahun sekali. Gawai Antu diadakan sebagai satu upacara rasmi, untuk memisahkan hubungan roh saudara-mara yang telah mati dengan orang yang masih hidup. Gawai Antu diadakan pada hari kami pulang ke Kuching. Alahai, ruginya rasa tak dapat tengok upacara yang jarang-jarang diadakan ini.

Ni rumah panjang yang kami pergi di Sibu. Ngabang cousin Ann, Ambi. Rumah nie dah
moden, disambung rumah batu, dilengkapi bekalan elektrik dan ada tandas macam tandas moden. Kalau duduk sini, tak merasalah macam duduk kampung seperti di rumah panjang Apai Ann di Pakan. Rumah panjang ni biasa menerima pelancong dari luar.