FReNs iN KaKi JaLaN

Sunday, January 18, 2009

MeLuR @ MeLoR @ oMPuTiHNYa JasMiNe

Bunga Melur. Bunga yang sangat sinonim sebagai bunga India. Tak ada salahnya bunga melur itu sehingga disebut begitu sehingga ada yang tidak suka padanya. Pelik, bila sebut 'jasmine' tak ada pulak orang sebut apa-apa(ermmm??).

Selama aku hidup, aku tidak pernah terniat untuk mendekati melur. Memegang, mahupun cuba untuk mencium baunya. Walhal, aci depan rumah tiap-tiap hari memetik pokok bunga melur di depan rumahnya.

Melur. Putih.
Melur. Halus. Mulus.
Melur. Erm….. harum (aku rasa khayal!!!).

Pernahkah anda lihat bunga melur? Pernahkah anda cuba pegang? Pernahkah anda rasa? Pernahkah anda cuba hayatinya?

Perkenalan aku dengan melur, uuiiiii. Aku jauh dari melur dan tidak ada sikit rasa pun untuk mendekatinya. Teruknya!!!! Aku bertuah kerana masih berpeluang untuk kenalinya semula. Perkenalan semula semasa Puteri Gunung Ledang pertama kali dipentaskan di Istana Budaya. Aku lihat dan rasa wanginya. Tapi aku biarkan ia sehinggalah baru-baru ini, aku berkenalan semula dengannya di pementasan Raja Besar Senyanya.
Belum lihat bayangnya,“ Harumnya, bau apakah ini?”.
“Apa didepan sana?”

Sebaik melangkah, alangkah terkejut melihat melur di dalam bekas tembaga yang disusun sepanjang perjalanan masuk ke dalam dewan. Owhhhhh…. Terasa seperti bidadari di dalam taman!!! (Apa jugak yang aku mengarut nih!!!!!!!)

Oklah dipendekkan cerita, I am too skeptical about this flower for a long time until recently I get to know about this flower for the first time and my perception changed!!! Bunga melur, kecil dan comel. Pernah cium baunya? Wangi!! Baunya sangat sedap, khayal dan mengasyikkan.... In my experience, I took it back with me (tak banyak, separuh genggam), I put it in my handbag and it surprised me…. Bunga melur tu memang dah wangi, pegang pun terasa diri sendiri wangi (light) tapi yang best my handbag remains wangi for days dan wangi tu pula lekat pada purse…. Ermmmm…. Dah jadi macam orang tak betul bila asyik cium purse sendiri (nak cium handbag, orang kata betul gila pulak budak nih!! Ekekekee). Wangi!!!!! Malam tu juga sebenarnya aku keluarkan sedikit tabur kat tepi bantal, sedapnya tidur….. Betul macam aromatheraphy…. (bila juga cerita nak pendek nih?)…..

So and so, friends out there get yourself to know better about this flower… I like it :)

1 comment:

masMZ KaKiJaLaN said...

macam maNa kaLau bLoG Nie BeRbaU MeLuR JuGa??? aHaKzz... besT!!