FReNs iN KaKi JaLaN

Tuesday, February 19, 2013

GiLi IsLaNDs : THe BeaUTY aND WaRMNeST (PHoTo SHaRiNG)

Haluuuuu..... Salam Satu Malaysia dan Salam Jom Pi Jalan!!!

Soalan penting aku, korang dah vote aku ke belum??? Hehehehehe... ketik ini --> VOTE
Dan kawan-kawan dari Travelholicawesome sekali taw!! Tengok kat sini --> VOTE jugak!

Sambungan entri ni, dari sini --> GiLi iSLaNDs : TRaWaNGaN, MeNo, AiR (jom main air!!!)

Dalam entri kali ni sebenarnya nak kongsi gambar dengan momen-momen kat sana yang aku rasa akan tersemat dalam hati aku pasal tempat ni.  Rasa macam tak lengkap pula kalau tak tepek gambar-gambar ni kat KaKi JaLaN :D

Papan tanda ni betul-betul kat tempat port bot umum berhenti.  Yeayyy, tercapai cita-cita nak datang sini :D

Sajian dalam perjalanan untuk melihat matahari terbenam..  Berangin dan kami melimpasi  'golden moment'.  Terpaksa kayuh laju-laju, yah yahhhhh...

Jurrasic Park? Hehehehe..
Yeayyyy... Nak sampai dah.  Kat depan tu je Sunset Point kat Gili Trawangan.


Ehsan dengan kawannya.  Dah nama duduk satu pulau, harus kenal kot! Ekekeke..

Pagi di jeti Gili Trawangan *nota ni bukan jeti umum 





Aku dan baju baru???? Hahahahaha... Menchik taw!!!!  

Cuba lihat air kat bawah tu, jernih ok!  Nampak lantai laut!

Walaupun, Pulau Gili ini kampung, tapi kenyataannya keadaan dalam Pulau Gili ni bersih dan terjaga.  

Owhhhh ada budak pakai baju sekolah!  Beb! Jom cari sekolah diorang!

Owhhhh... Rupanya diorang ni sekolah juga hari Sabtu.

Anak-anak di Gili... Haaaaaa.. cer teka dengan siapa kami jumpa????  "Eh, kamu!" *sengih*sengih

Mawardi!!! Hehehehe... Kami jumpa masa tengah duduk depan tempat Ehsan dan dikenalkan oleh Ehsan.  Malu-malu je tapi sengih-senggih.  Agaknya tak faham sangat cakap kami kot.

Kami sempat bedak-bedak hadiah-hadiah kecil yang kami bawa untuk anak-anak yang kami jumpa sepanjang perjalanan.  Yeayyy, best giler tengok muka diorang happy dapat hadiah.  

Depan Kawasan Pasar Seni.  Di kawasan ini, ada banyak jual cenderahati dan baju-baju. 

Yeayyy... Jumpa pun pejabat pos!  Harga satu poskad kat sini IDR5,000 dan setem IDR14,000 untuk pos ke Malaysia (err lupa).

Kalau tak nak jalan kaki atau sewa basikal, ada kerete kuda ni. Dalam pulau ni memang tak ada kenderaan yang berenjin.

Jam 10.30 pagi, kami menaiki bot laju untuk kembali ke Lembar.  Dengan harga tiket IDR300,000, perjalanan ke Lembar hanya mengambil masa 3 jam (jimat banyak masa dan tenaga) dan harga termasuk kos van ke hotel-hotel di Bali.  Jimat giler!!!


Ok lupa pulak.. Dah keluar baru teringat nak ambil gambar bot! Hihihi.. Ampun!

Sedikit nota mengenai Gili Trawangan ini, disebabkan kami punya waktu yang suntuk dan dihambat akan kegeraman bagasi yang tak sampai-sampai, kami terlupa saranan Pris kepada kami untuk mencari dua buah masjid istimewa kat sini.  Katanya kat Pulau Gili Trawangan ini juga dikenali juga sebagai Pulau Seribu Masjid.  Memang tak dinafikan, dari sayup-sayup, kami masih boleh mendengar laungan azan, ngaji dan ada sekali mendengar pengumuman ke rahmatullah penduduk kampung.  Kalau jalan kat depan sahaja memang tak nampak sebab kampung masuk ke dalam sikit.  Terkilan jugak la rasa hati. sebab tak tahulah bila pula nak sampai lagi kan?!  Masjid apa eh, Pris suruh cari?  Kena tanya dia balik! Hehehehe.

Memandangkan penduduk kampung di Gili Trawangan ini kebanyakkan beragama Islam, maka aksi vogel-vogel memang tak adalah kat sini walaupun kalau nak cari tupis tu memang melambak-lambak.  Pada pemerhatian aku yang singkat kat pulau ni, yang seksi-seksi tu masa orang nak naik bot pergi snorkelling je.  Baguih.. Baguih..

Ehsan ada juga beritahu kepada kami, malam hujung minggu ada pesta di alun-alun.  Ada menari-nari bagai. Tapi, dia tak galakkan kami pergi dan dia pun tak suka katanya.  Ada yang ngambil kesempatan tacing katanya... Huuuuu..... Namaooooo.....  Terus aku bayangkan pengalaman masa di alun-alun Karimunjawa.  Ya, hiburan musik di sana berbeza dan aku juga kurang berminat dengan lagu-lagu dangdut di sana.  *cerita Karimunjawa belum keluar lagi erk! Ngeee....  Walaubagaimanapun, harus aku ingatkan, mungkin yang dimaksudkan hanya segelintir kecil sahaja.  Jadi jangan salah faham dengan apa yang aku tulis. Ya, kalau yang suka berlibur kayak begitu, mungkin (tetiber slang Indonesia??).  Tak suka jangan pula pergi dan kemudian menyatakan benci dan rimas.  Ya udeh, jauhkan aja!!

Lepas ni kita kembali ke Bali dan ke terjah tempat makan best!! Jeng jeng jeng.... Tunggu...

Post a Comment