FReNs iN KaKi JaLaN

Friday, June 4, 2010

PaRT 5 : DaY 2 Di PuLaU MaNTaNaNi

Hari kedua pada pagi pertama di Pulau Mantanani, tak sabar nak melihat matahari terbit... Lokasi yang paling strategik untuk melihat matahari terbit adalah ke sebelah selatan pulau... 5.45 pagi terlambat kami kerana matahari sudahpun berada di atas dari aras laut. Namun pemandangan matahari di waktu pagi tetap indah dengan udara yang sungguh nyaman.... Wahhh, i like!

Sambung perjalanan ke menuju ke arah barat pulau... Pokok kelapa dimana-mana. Pantai di sini tidak sesuai untuk mandi kerana pantainya kurang bersih akibat dari sampah-sampah (botol-botol plastik) yang hanyut dari laut. Di kawasan ini tiada penempatan, maka sampah-sampah ini terbiar. Sungguhpun laut itu besar, wajarkah kita membuat sampah sesuka hati ke dalam laut??? Aishhhh.... Tak faham aku! Dalam perjalanan untuk ke sebelah utara pulau, perlu merentasi hutan... Perjalanan sebenarnya tidak dapat menuju ke hujung pulau kerana terdapat bukit tinggi.

Sampai kembali ke pantai, B dan PT tak sabar nak masuk air! Tenang air kat sini dan airnya hijau jernih. Aku??? Owhhh pagi-pagi ni, tidaklah nampaknya. Penangan Kapas-Marang ada lagi, sampai nak masuk air pun cam errrrrr....... hehehehe. Berjalan-jalan lagi jumpa resort (kecil), Mantanani Backpackers dan Mantanani Campsites.... Dua-duanya masih baru dan sesiapa yang berminat bolehlah datang menginap di sini :). Kami sarapan pagi di Mantanani Backpackers dengan kek Sabah (ewahhh suka hati je bagi nama erk!)

Jam 10.00, PT ajak ke beting pasir di tengah laut untuk mandi dan cari siput lagi... Wawawa.... mana boleh lepas peluang! Perjalanan 15 minit menaiki bot. Gambar yang mula-mula aku letak kat KaKi JaLaN ni dari bot tu larrr.... Hehehe.... Dah puas mandi kat situ, bergerak pula ke Pulau Mantani Kecil yang rasa-rasa jaraknya sepelaung je dari beting pasir yang kami mandi. Sunburn gila-gila eh sebab duduk dalam air sampai pukul 12.30 tengah hari.... "Jom larr balik. Dah hitam dan LAPAR!!!!!!"

Petang sedang B dan Z hanyut dalam mimpi, aku mengikut Sophie untuk membantu Sophie membuat terjemahan dalam survei kesihatan di kawasan kampung.... Amboih! Best jugak heh! Agak-agak dah nak habis, nampak Guide.... "Opsss sori Sophie, dah nak habis dah kan??? I ikut Guide yer!" Melepak minum air kelapa dan duduk di jeti melihat matahari terbenam... Wow weee..... semua yang ada kat pulau ni semuanya cantik-cantik belaka.....

Dikongsikan bersama gambar-gambar pada hari kedua....

















[wah wahh landak laut dah siap untuk dimakan!!!! uuiii yum yum!]
Post a Comment