FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, May 27, 2010

PaRT 2 : WaY To LoKaSi RaHsia.... (muaHaHa)

Wah wah wah..... korang ni sungguh kejam kerana memberi notis kurang tiga minggu dari tarikh perjalanan ke Lokasi Rahsia (well sebenarnya bukan larr rahsia kat Den ni... cuma Den jo nak rahsia lokasi ni dari korang kat KaKi JaLaN ni ha... Huhu).

"Adoiiii B, KJ da banyak amek cuti larrr... Nape bagitau lambat???".
"Kita dah tepon KJ, tapi tak dapat-dapat. Camno tu eh?"

Strategi... strategi... selepas cuti panjang di kampung dengan alasan 'kecemasan dan perlu pulang juga (plus minus cuti dibatal kerana perlu ganti bos menjalankan kerja di luar kawasan selama seminggu dan sakit yang berterusan) - my superior suggest to put it as "mendapatkan rawatan tradisional di kampung", alasan yang hampir serupa aku teruskan untuk memastikan cuti berada dalam tangan.... Owhhhh jahatnya aku!!! Urusan keluarga di kampung??? Huhu.... Permohonan cuti dikemukakan dua minggu dari tarikh cuti dengan syarat aku kena jalankan dulu tugasan ADT Z5 di Melaka terlebih dahulu.... Ok Bos!!! Tapi saya kena cuti jugak Bos! Hahaha. "Ok", jawab Superior aku.

Perjalanan diteruskan ke Kota Kinabalu, Sabah.... Yeahhhh tempat jatuh lagi dikenang.... Memang dikenang-kenang aku dengan tempat ini.... Kali pertama menjejak kaki ke sini pada tahun 1998 dan rasanya hampir setiap tahun aku menjejakkan kaki ke Negeri Di Bawah Bayu ini.... Ahhhh, cerita aku ber'backpackers' kat sini belum pernah lagi aku masukkan! KaKi JaLaN belum ada lagi kot masa tu! Hahaha.... Tengok tempat aku berbackpackers tu pun cam da besar!!!! Opssss balik ke cerita asal.......

Perjalanan ke Lokasi Rahsia kerana mengikut DPT yang membawa 'anak-anak' kolejnya untuk membuat program khidmat masyarakat iaitu Jejak Bistari bagi pelajar-pelajar yang akan mengambil UPSR di Lokasi Rahsia, juga mengambil sampel air di sekitar kawasan Lokasi Rahsia. Perjalanan dimulakan dengan bas universiti pada jam 7.30 pagi, iaitu selepas kami (KJ, B, Z dan DP) bersarapan di Sri Keningau pada jam 6.30 pagi (mak aiii awal betul Den sarapan hari tu!).

Cerita seterusnya .....

Ermmm..... permulaan perjalanan yang 'baik' (?), bas tersadai di tepi Jalan KK-Tuaran, hanya selepas 15 minit perjalanan! Bas gantian tiba setengah jam selepas itu.

10.00 pagi - tiba di Kampung Rampayan Laut.... Punggah barang dan kena jalan kaki ke jeti yang terletak kira-kira 500 m. Bas tak boleh nak masuk dalam lagi sebab ada wayar-wayar rendah merentasi jalan dan jalan sempit.

10.15 pagi - ahhh dah nampak jeti! Tapi tak nampak bot pun?!

Pandangan dari jeti......

10.20 pagi - bot pun sampai.... Ni na bot yang kami nak naik! Yippie!

Budak sekolah menengah pulang ke Lokasi Rahsia seminggu sekali

Panas eh! Korang tak nak pindah masuk dalam sikit ke?

KJ dengan DPT

12.30 tengah hari - dah nampak dah Lokasi Rahsia...
Oklarrr Pulau Rahsia...


Air laut kat sini, mak aiiii jernih! Nak banding dengan pulau kat semenanjung, sama macam Pulau Redang.... Memang jernih!

Antara bot nelayan yang berlabuh. Nampakkan bayang bot dalam air?!

Dah sampai ke Pulau Rahsia.... Pulau Mantanani, Sabah

Antara penyambut-penyambut tetamu di Pulau Mantanani yang bakal bersama-sama dalam Program Jejak Bistari 2010.

[nanti kita ronda pulau eh!!!!!!]
Post a Comment