FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, October 22, 2009

DaBoNG - aiR TeRJuN JeLaWaNG - SToNG

Lokasi Jiwa terletak di Negeri Kelantan. Naik kereta api turun sahaja di Dabong.. Makan sarapan nasi kerabu.. uiiii.... nyaman!! Lepas tu barulah bergerak ke Taman Negara Gunung Stong....
Cerita sikit pasal Taman Negara nie, Gunung Stong mempunyai ketinggian 1,443 meter merupakan satu puncak di Negeri Kelantan. Gunung Stong memang best dan berbaloi untuk pergi (ayat Den aaa nih! Memang best!). Kat sini ada 7 air terjun dan yang paling tinggi namanya Air Terjun Jelawang dengan ketinggian 303 meter dari aras laut. Air Terjun ini dikatakan air terjun yang tertinggi di Asia Tenggara. Kalau mendaki, memang akan lalu sepanjang air terjun ni.
Pada sesiapa yang tak berniat untuk mendaki ke puncak Gunung Stong atau Gunung Ayam, cukup juga untuk berkelah di bawah atau hiking sampai ke puncak Air Terjun Jelawang. Atau alternatif, boleh juga berkhemah di puncak Air Terjun Jelawang kat Kem Baha. Perjalanan untuk sampai ke Kem Baha lebih kurang 3 jam (jalan santai), kalau tak lagi cepat.


Berhati-hati, jangan sampai tergelincir.. Pilih beg yang seswai masa mendaki :)
Inilah Air Terjun Jelawang yang marvellous!!
Selepas menyeberang air terjun. Lokasi masa crossing - 3/4 dari puncak kot!

Ni dah kira nak dekat separuh perjalanan. Tengok kat batu yang kering tu ada basah yang membentuk kalimah ALLAH. Kata guide, kat sini dulu pernah ada pelancong yang tergelincir selamat dengan berlindung bawah batu yang kering tu.

Hahaha.... ini lah pintu gerbang yang Den nanti-nantikan!!!! Orrait, kita dah sampai ke Kem Baha tempat ala-ala creepy lar konon korang cakap ek?!! Tempat nie memang cantik!!


Kat puncak air terjun... puas hati yang tak terkata... Nanti Den kongsikan lagi gambar-gambar kat puncak air terjun ni.

Tapak khemah, duduknya berhadapan dengan satu lagi air terjun dan Kolam Permaisuri. Memang port terBAEK!!!!!

A nature friend.... Nak letak kat tangan memang takut! Berani pegang belakang lipan nie je.... Oiii mak aiii bukan main laju lipan nie jalan bila lepas ke tanah!!!

Hohoho.... KaKi JaLaN baCK to SToNG!!!!!!
[nanti Den letak lagi banyak gambar kat sini. Banyak yang nak kongsi nie. Tungguuuu :)]
Post a Comment