FReNs iN KaKi JaLaN

Tuesday, March 19, 2013

GoPeNG : HeRiTaGe HouSe a.k.a MuZiuM GoPeNG (MuST Go!)*

Haluuuu... Salam Satu Malaysia. Salam Perak Aman Jaya dan Salam Jom Pi Jalan!! Ke mana? 

Gopenghegen The Ghost Town (matilaaaa aku kena marah ngan orang Gopeng! Hahahaha... memang kalau sebut dengan kengkawan Ipoh tu #negaraEeypoh, kalau Gopeng tu nak ke Gopenghegen. Kira-kira bajet cam oberC la kengkonon kannn)..

Jom jalan pergi Gopeng, Perak.  Jauh dari pekan Ipoh (Bandaraya larrr, haisss ikut suka larrr.... piap! piap!) lebih kurang 20 kilometer.  Naik bas dari stesyen bas Ipoh sampai ke stesyen bas Gopeng ni kalau tak salah RM1.20 kot.  Lepas tu boleh jalan kaki je pergi tempat ni.. Errrr... ada ke yang datang naik bas???? Tapi tip yang aku bagi ni betul tau.  Kalau datang dari highway PLUS, pekan lama ni betul-betul di antara persimpangan keluar Simpang Pulai dan Gopeng, jadi bolehla pilih memana exit yang korang nak.  Tapi senang lagi tanya cik Carmen Garmin.  Dah masuk pekan Gopeng, carilah satu-satunya roundabout dalam pekan ni.  Mana??? Haaaaaaa.... Cer cari :D

Heritage House atau juga dikenali dengan Muzium Gopeng telah dibuka semenjak April 2009 dan dimilliki oleh orang tempatan di sini.  Untuk masuk ke sini, tiada bayaran yang dikenakan cuma terdapat beberapa cenderahati dan juga tabung derma untuk pengunjung memberikan sumbangan jika mahu.  Sumbangan ini bagi membolehkan muzium ini terus dibuka dan diperkembangkan.

Antara yang dikongsikan di muzium ini adalah sejarah Gopeng iaitu bermula dari awal tahun 1850-an, sumber hasil utama iaitu getah dan bijih timah, barang-barang antik dan di suatu bahagian dan perspektif yang lain, muzium yang berkonsepkan rumah ini turut membawa kita ke 'suatu ketika dahulu'.  Kalau nak tahu, bangunan muzium ini juga sebenarnya telah dibina lebih dari 100 tahun yang lalu.

Heritage House a.k.a Muzium Gopeng
No 6, Jalan Sungai Itek, 
Gopeng (look for Gopeng roundabout)

Pesanan khidmat masyarakat : 
muzium ni dibuka dari jam 9 pagi sehingga 3 petang sahaja. Pastikan masa perjalanan di'adjust' bebetul okaysssss.....

Moh kita terojah (masuk) dalam Heritage House.


Heritage House terletak di deretan bangunan lama yang telah dibina lebih 100 tahun yang lalu.  Ciri-ciri bangunan lama  terutama dari bingkai-bingkai tingkap, tiang-tiang di laluan pejalan kaki dan atap masih lagi dikekalkan.

Yang korang tengok ni merupakan salah satu dari bangunan muzium.  Ada satu lagi yang jaraknya hanya 50m dari bangunan ini.  Kalau pusing-pusing roundabout pekan Gopeng ni, memang akan nampak..

Owhhh, satu lagi, dalam bangunan yang ini ada kopitiam di bahagian dapur kedai.  Tak boleh nak cerita lebih-lebih sebab tengok dari pintu ke dapur sahaja.  Ramai dan penuh juga orang, best kot?  Tempat nampak selesa tapi hidang apa tu, teman idak le tahu.

Ok jom masuk.  Dah lama dah ngidam nak masuk tempat ni.  Asyik tak kena masa je.. Sampai je dah tutup, sampai je dah tutup.  Oleh yang demikian, diingatkan sekali lagi supaya rancanglah masa perjalanan ok.

Ini dari muzium yang pertama.  Dalam bahagian ini dipamerkan sejarah Gopeng dari tahun 1950-an dan di bahagian dinding yang satu lagi dipanjangkan sehingga tahun 2000.  Menurut auntie dan seorang cikgu berbangsa Cina yang tengah duduk dalam muzium ni, sejarah Gopeng ini akan diperkembangkan lagi dan ditambah dari masa ke semasa.

Sekali pandang, memula tertipu tempat yang ditampal dengan nama jalan ini adalah jalan asal Jalan Sungai Raia (eeee tepuk dahi!) sebab memang ada lorong yang rupanya hanya ke belakang rumah. Keunikkan penanda nama jalan ini, adalah dari penanda nama jalan yang asal dan diperbuat dari besi berat.  Tak percaya, boleh datang tengok dan pegang sendiri.

Antara lampu-lampu antik iaitu lampu-lampu minyak tanah... Ada satu tu yang ada gambar makwe cina, mana ntah mak  letak erk??

Sebahagian dari jam-jam dinding dan radio zaman dulu.

Set-up dapur rumah dulu-dulu.   Ni dapur orang kaya ni sebab tempat masak dah siap simen.  Kalau tidak, bukan ke masak pakai bata lepas tu baru letak kuali??? Cuba tengok kat dalam almari, mangkuk sia, mangkuk tingkat, tembikar semua ada.

Yang ini guna untuk buat kuih bulan???

Ok, satu.. dua.... tap!! Siap! Peralatan penggambaran antara yang dipamerkan bersama 800 barang antik yang lain.

Peralatan menoreh getah dan mesin getah sekerap.  Getah merupakan salah suatu sumber ekonomi utama di Gopeng suatu ketika dulu.  Kalau ada sesiapa tak pernah masuk ladang getah, sila lajak sampai ke Kampung Jahang sini, ada ladang getah dan kelapa sawit. 

Dah pindah masuk Heritage House utama, jumpa ini.  Yer, saya pernah kena dodoi dalam buaian yang sama  macam ini.

Ingat entri yang sebelum ini, ada suruh teka gambar tu gambar apa kan? Haaaa inilah dia rupanya buaian (errrr) raga dodoi budak.  Ini pertama kali tengok! 

Salah satu tangga dalam rumah.

Umah sapa nih??? Chombi mana? Hahahaha... Dah serupa nak lari rumah dah nih...

Kalau rumah siapa yang ada katil besi dulu-dulu kat rumah mesti dah biasa tengok tiang kat tepi tu.

Rumah yang kita pergi ni mesti rumah orang kaya tauke ladang getah atau lombong nih...  Ni tempat cuci muka.  Iyalah  muka kena maintain sebelum keluar dari bilik.  Hampir semua bilik tidur dalam Heritage House ini ada tempat mencuci muka.  Ada yang diletakkan bersebelah dengan katil, dan ada yang diletakkan di sebelah meja solek.

Percaya atau tidak, ini ruang rehat yang letaknya di atas loteng.

Ruang makan.  Yang tangga naik atas tu ialah tangga untuk naik ke loteng.

Bilik tidur utama.

Tempat aku rehat bersenang-senang... eh???  Hahahahahaha....  

Oklah jom kita balik ke zaman asal.  Untuk hari itu, aku dan Maszuber menghabiskan dua jam dalam dalam kedua-dua bahagian Heritage House ini.  Memang berbaloi sangat pergi dan aku syorkan Moh ler ke Perak!!  

Orrait... sekian untuk siaran kali ni...  Teman nak menyukat jalan ni.... Keroje...





Post a Comment