FReNs iN KaKi JaLaN

Thursday, March 14, 2013

GoPeNG : PeKaN LaMa, PeKaN HaNTu??? (HaiSHHH)

HaLuuUUuuu..... Salam Satu Malaysia dan Salam Jom Pi Jalan!!!!

Cuti-cuti Malaysia katanya..  Hujung minggu pun boleh pergi jalankan???

Hari ni nak kongsi sikit tempat aku dan MasZuber pergi beberapa minggu lepas.  Tempat ni memang aku dah lama nak pergi tapi sebab ada 'hantu' yang dok kacau aku suh pi sukat hiway PLUS tu jer (beli caravan, berumah di RnR? hurmmm), jadi tempat ni aku dok tangguh-tangguh nak pergi....  Mana????

Taraaaaaaaa.......


#drama sikit ehhh.... 

Satu hari tu masa Maszuber datang, aku ajak pergi pusing pekan Gopeng kat Perak...  Gopeng ni sebuah pekan lama... kalau dari #negaraEeypoh (Ipoh) ke sini, jaraknya dalam 20 km.  Lapang dan sunyi je pekannya.  Aku pernah tengok dalam tv dulu, katanya pekan ni dah jadi pekan hantu.  Hurmmmm ikut suka hati deme saja yer.  Kisahnya sebab dulu tempat ni meriah, ramai orang.  Yer lar dulu orang sibuk kaut hasil bumi kat sini, sumber pendapatan utama - BIJIH TIMAH!!!

Selepas empayar perusahaan bijih timah ni jatuh pada era 1980-an, pekan ni beransur-ansur menjadi suram....

Barisan kedai lama...  masih lagi berbumbung genting dan berpintu kayu berlipat.  Kalau pintu ni buka je, mesti aku dengan muka tak malu dah jenguk dalam.

tapi bila ada yang buka, takut pulak! [haihhhhh ko nihhhhhhh]

haip.. haipppp.... misi nak cari benda lain larr.... fokus. fokus.  *tapi tetap aku sayang nengok deretan kedai lama nih.....


Makanya, kami pun pusing dan memasuki laluan deretan kedai separa batu juga bangunan lama...  Ni kalau dulu-dulu sah beca-beca yang parking kat tepi-tepi tunggu orang.


Yerr sunyi... tapi aku kesah???? Sebabnya, pekan lama Gopeng ada lebih dari yang korang tengok ni.

Yang penting, korang pernah tengok baju kebaya pendek dari songket zaman mak-mak kita pakai dulu?????  Kalau nak cerita, baju diorang ni yakmats la keciknya, saiz budak-budak je.  Memang tak celuih (lepas/ muat) la, kalau kekita ni yang berangan nak pakai.

Korang tahu raga rotan ini apa dia??? Haaaaaa.... Cuba teka.

Yer tiba-tiba nampak sorang puteri nih dalam rumah orang kaya-kaya zaman 1970-an  *dengan pengabaian tepon besor kat tangan tu.... hehehehehe

Dan sebenarnya, ini teaser sahaja.... Hahahahahahaha larikkkkkkkkkkkkkkk....

Nanti KaKi JaLaN akan mula siri Tersembunyi Di Gopeng..... tungguuuuu......


*mood siri 7 Hari 7 Perhentian tak sampai lagi! hihihi... Soweeee




9 comments:

Henry Fox said...

aikkkk! asal ade gmbo maszuber disitu? cis! tak ngajok kome yeee~ hahaha

Biqque said...

ko ni kan, merata pegi, bagus gak, takde la kitorang org perak ni rasa tak tau tempat hala tuju kalo org tanya hahahahaha!

lagi! lagi!

Janggel / Rain said...

untunglaaaaaaaaaaaaaaaaa

Ruggers said...

pic sume epic2.. dasat..

MasZuber said...

bile aku tgk tajok..ohhh maiiii dah update gopeng??? rupanya teaser jakkkk
cetttttttttttt ;)

aku tunggu2 la yg citer gopeng nih. cite yindia x abis2 lagi. (ape la nak jadik ngan aku nihh)

Anash said...

masmz...
banyak beno entry tertunggak nampak?
tetiba gopeng?

Fatt said...

siot jek caption tepon besor kat tangan..hahahaha :))

Farah said...

hehe nampak cantik pula bila photograph all the buildings artistically!! nice piccies!!

x
farah

Naramas Aman said...

Bunga Rafflesia tu memang ada di situ di Hutan Geruh :)

Rasa bangga jadi orang Perak dengan entri ni.