FReNs iN KaKi JaLaN

Saturday, January 26, 2013

MiSi IPoH HiDDeN GeM PaRT 2 : PeRaK ToNG DaN GuNuNG LaNG

Assalamuaikum dan Salam Jom Jalan!!


Memandangkan jam sudah menunjukkan jam 10.00 pagi, maka sudah mengamuk-ngamuklah 'naga' dalam perut minta makanan!  Almaklumlah pagi tadi sempat menyuap seketul donut je kot...  Sebut nak balik sepuluh juta kali pun tak reti-reti nak balik...

Kami berhenti makan di pekan Ipoh sekejap sebelum bergerak ke Jalan Kuala Kangsar.  Menurut Unkel yang kami jumpa di Gua Kek Look Tong tu, tempat yang kami cari tu terletak di "Kangsar! Kangsar!"
"Ha?  Kuala Kangsar? Jalan Kangsar?"
"Itu Jalan Kuala Kangsar... Lu taw ka??"
"Taw.. Taw Unkel!  Mana tempat?"
"Itu Jalan Kuala Kuala dekat Perak Tong.  Itu atas ada tulis Tasik Cermin"
[kat atas ada tulis Tasik Cermin?  Ada ke?  Setahu aku, kalau kat atas bukit pernah jumpa tulisan IPOH dengan GUNUNG LANG je!  Hurmmm takpe lah nanti cari.  Memang terpaksalah kan sebab orang lain yang kami tanya semua tak tahu tempat yang kami cari ni... #misteri okay!!!!]

Perak Tong

Terlupa ambil gambar pula kat sini.  Walaubagaimanapun tempat ini ada satu look up tower atas bukit. Sempat juga kami bersembang dengan dua orang yang kebetulannya juga pelancong (dari Segamat).  Beriya tunjuk gambar dari kamera diorang... Yerrr cantik! Hahahaha... Tapi kami tak berapa nak kuasa panjat bukit tu hari ini memandangkan misi masih belum menemui kejayaan dan petang nanti sudah ada rancangan untuk menerjah ke tempat lain.

Kami bertanya lagi kepada orang sekeliling dan juga stesyen minyak, jawapannya "Tak tahulah.  Tak pernah dengar pun."  Haip! Haip!  Kemudian kami membuat keputusan hanya akan tanya pada unkel-unkel jerrr sebab yang muda komperemmmmm memang NGANGA!  Cer tanya dengan Chawanna, mesti nganga jugak! Hahahahahaha #motip???


GUNUNG LANG, Jalan Kuala Kangsar

Nak ke Gunung Lang ni tersangatlah senang.  Dari exit highway Ipoh / Jalan Kuala Kangsar, kat lampu isyarat terus rapat kiri (dari highway pun sebenarnya boleh nampak tulisan Gunung Lang tu - hala ke utara di sebelah kiri).

Di kawasan Gunung Lang ini ada sebuah jeti untuk naik bot ke seberang.  Kalau setakat nak duduk kat jeti, kat sini ada tempat makan dan tempat tengok ikan yang besar-besar belaka.  Bila semua sua-sua mulut ke atas, fuiyoooooo ngeri....  lengan ni lepas kot masuk mulut diorang!

Kami tanya kaunter, "Kak, Tasik Cermin kat mana?"
Kakak kaunter, "Entah.  Kat kawasan Jalan Kuala ni sini je tasik."
"Owhhh... Hurmmm" <-- dah agak dah! Hahahahahaha

Aku pun pandang Byya, "Nak masuk dak?"
"Hurmmm.. Entah. Bolehlah kot"
"Hurmmm.. takpelah dah sampaikan... Aku pun tak pernah gi seberang"

Tiket bot pergi balik berharga RM3/- dan perjalanan naik bot adalah tak sampai 5 minit pun.  Alahai, frust! Kejapnya!!

Tulisan ini atas bukit dan memang boleh nampak dari Lebuhraya Utara Selatan

Tiket bot berharga RM3 yang pada aku agak kurang berbaloi... Mahalnya sebab banyak kaler??

Ok, ini jeti kat pintu masuk dan kita akan naik bot sampai seberang sana.

Kat kawasan ini ada 3 (4?) buah rumah kampung yang aku kurang jelas konsepnya.  Rumah kampung sahaja atau rumah Perak?? or whatever lar kannnn....  Yang pasti seingat aku, ada beberapa kawan aku yang datang buat shoot pengantin kat rumah ni.

Kemudian ada beberapa sangkar yang menempatkan burung dan arnab (berkongsi), kemudian sangkar rusa dan juga burung unta.

Dan seekor raksasa kering hahahahaha.... Oklah ada taman permainan kanak-kanak

Ada menara pandang (yang rasanya hanya dapat memandang kawasan keliling kawasan taman) dan juga di bahagian belakang ada la pokok-pokok besar dan rendang.  Pokok-pokok ni kalaulah keliling tasik dan tak putus, mesti cantik untuk joggers.

Kat kawasan taman ini ada satu tasik.  Pokok-pokok rimbun ni mengeliling hampir sekeliling tasik tapi joggers kalau jog kat sini tak boleh tawaf penuh sebab tak ada maintenance (itupun kalau titi kayu tu digunakan untuk joggers? Ke kena lompat??

Ini ke Tasik Cermin???? Tidak! Tidak! Bukan wehhhh... Tak sama dengan gambar yang kita gilakan tuh! Hahahahahaha... Yerrrr... Disahkan Tasik Cermin ni bukan di Gunung Lang mahupun tadi di Perak Tong,

Dah lar jom balik!

Gunung Lang memang tak akan termasuk dalam senarai tempat-tempat yang akan aku rekemenkan kepada sesiapa.  Tempat ni memang super boring gilers...  Hendak sahaja aku hantar submission Pelan Tindakan Pembaikan kepada pihak pengurusan.  Memang boring dowh ! <-- giler pestaim aku matikan tempat pelancongan nih!  Rasanya kalau orang pergi dating pun, aku tengok kau, kau tengok aku atau mungkin tengok orang lain yang ada kat situ.

Aku memang tak akan jejak lagi tempat ni melainkan tetibe diorang upgradekan. Kalau tak, tempat ni kosong ~KosONG ~KOoOsOOONGgggggg (terpaksa nyanyi lagu Najwa Latif lagi!).

Satu cerita tertinggal -->
Soalan kepada abang bot, "Bang, pernah dengar tak Tasik Cermin?"
Abang Bot, "Pernah. Tapi kat mana tu?"
"Ada yang cakap kat Jalan Kuala nih... Tapi yang kami cari kat area Gunung Rapat, Simpang Pulai camtu"
"Owhhhhh.... Ada kat belakang kawasan traktor-traktor tu"
"Yang mana satu bang?  Ada banyak kat situ" <-- haa jangan main-main ngan aku!
Pastu soal-soal lagi dan abang ni maklumat memang main agak je kot... Cessss....  Takpelah kami cari lagi.
Katanya lagi tempat kami cari dah tutup.  Tak ada orang masuk dah.. Tengah baikpulih.  Tobat aku dan Byya tak percaya.. #spekulasi

Lokasi yang berlainan di kawasan Simpang Pulai

Kami kembali dan cuba mencari laluan masuk di beberapa lorong di kawasan Simpang Pulai... Huwaaaaaaa gagal!!!!! Caner nih?????

Takpelah!  Nanti balik kita siasat lagi kat internet.  Petang ni kita proceed dengan rancangan kita dulu.  Esok kita cuba cari lagi.... #frust #speku #gigih


Hambek sampai hujung jalan dok selisih dengan lori je.....  Camner nih????????  Tak jupe!!!!! Eeeeeeeeee

Next Entri ~  Ada LALUAN MISTERI!  Kat mana tuh???
.
Post a Comment