FReNs iN KaKi JaLaN

Friday, June 8, 2012

MeRaiKaN aLaM SeKiTaR : WoRLD ENViRoNMeNT & WoRLD OcEaNs DaY

World Environment Day dan diikuti pula dengan World Oceans Day.  Ada sesiapa yang sedar tak?  Aku sendiri tak pernah ingat tarikh untuk hari-hari ini walaupun telah diperingatkan dan disebut hampir sepuluh juta kali (ok! sepuluh juta? itu dah macam melampau sangat eh?).  Apapun tarikh sebenar World Environment Day ialah pada 5 Jun iaitu bersamaan dengan hari Selasa yang baru ni dan World Ocean Day adalah pada 8 Jun (hari ini).

Entri kali ini cuma nak kongsi beberapa koleksi peribadi yang aku rasa kenapa kita perlu meraikan alam kita.  Bagaimana ia memberi kehidupan dan kebahagian pada kita.  Apa yang kita ada pada hari ini, adakah akan ada untuk generasi yang seterusnya.  World Environment Day tahun ini menyebut tentang Green Economy, adakah kita turut memberikan sumbangan?

Maklumat lanjut mengenai World Environment Day boleh klik sini, sini.

Hutan merupakan antara lokasi yang paling menenang aku.  Berada di bawah teduhan rimbunan pokok dan kesejukkan hutan menyebabkan bayang kesuraman jarang terjengah di tempat ini.

Duduk di tepian pantai, di bawah panas terik matahari sesekali disapa sang bayu yang bertiup sipu-sipu bahasa.  Lautan biru luas terbentang adakalanya sukar dibezakan di mana ia bertemu langit.  Deruan ombak bagaikan memujuk hati dan menyapu-nyapu segala sengsara yang di bawa dari kota.  Lokasi terbaik untuk menyaksikan terbit dan terbenamnya matahari lazimnya membawa kepada kekaguman akan kebesaran yang Esa.


Cantikkan kalau tempat tinggal ke camgini... 

Di mana hijau dan biru bertemu.  Mampukah kekal hijau jika langit tidak pernah biru dan mampukah langit kekal biru jika tidak pernah wujud hijau di bawahnya. 


Kerana aku wanita menjadikan aku pengkagum warna-warna dan keharuman yang terbit dari  sebahagian dari flora ini?  Hahahahaharuslah!!!

Di bawah kesejukkan hutan hujan

Life



HAhahaha... oklah aku pun tataw nape aku masukkan gambar model-model retis nih...  Pastinya kita dengan keindahan persekitaran yang cantik dan sihat, kita semua akan terus berjalan dan berjalan dan berjalan.


WoRLD OCeaNs DaY

Tema sambutan bagi tahun ini ialah Youth: The Next Wave To Change.  Maklumat lanjut boleh refer kat official website kat sini World Oceans Day.  Tak sempat nak mendalami lebih-lebih, tapi laut bermaksud akan terwujud lagi oksigen untuk kita bernafas, akan wujud lagi sumber makanan, akan wujud keseimbangan cuaca dan sebagainya lagi.

Terasa-rasa laut sudah memanggil-manggil. Ye aku  datang. Aku datang.

Sebahagian entri-entri meraikan laut (yeahhhh cuti di pulau yuk! yuk!) :
Pulau Langkawi
Pulau Perhentian
Pulau Mantanani
Pulau Pangkor






5 comments:

Biqque said...

save environment!

p/s: glamer cik ro!

just.HY said...

kenapa muka aku takde? kbai.

!eNa PnG said...

sangat fresh....

masMZ KaKiJaLaN said...

@ Biqque

Yeahhhhhh lets save the environment. Together we can make it!!!!

Harap maklum entri kilang arang masih bertangguh. HAhahahah

masMZ KaKiJaLaN said...

@ Danny/ John ,

hahahahaha.... opssssss



@ !eNa PnG ,

Yeayyyy.... terima kasih ;D