FReNs iN KaKi JaLaN

Tuesday, December 9, 2008

Hai LeMaNG!!!

Hai lemang.... Kalau raya memang tak lepas dari bakar lemang. Lemang - raya dan satu lagi - arwah Opah.... Belajar masak lemang memang dengan Opah.... Opah jadik bos dari mula sampai akhir.... Dua tahun dulu last Opah ajar.... Hands-on.... hai memori.... terdengar-dengar Opah panggil dari dapur "Mas, dah pusing-pusing ker?", "Api besar tu..." .... macam-macam!! My last lesson with my beloved Opah.... Sweet time :)

Orait.... Kat sini nak kongsi sket cara-cara buat lemang. Katanya ada orang yang rebus pulut dulu, tapi selama ini kami tak pernah lagi buat macam tu. Bakar lar best!!!!! Yezzza.

Antara persediaan yang wajib ada - buluh lemang, daun pisang, pulut, santan dan sedikit garam (kalau kat Sabah dulu, diorang ada letak minyak masak sikettttt! ermmmm kitaorang tak letak)

Ni berasnya... Sila basuh terlebih dahulu!!

Haaaa ni buluh lemang yang dah diisi dengan daun pisang. Pastikan ada lebihan daun kat atas sebab masa bakar nanti, pulutnya kembang naik atas. Kalau lagho, rugi pulak!


Masukkan beras pulut dalam sampai kira-kira satu jari sebelum penuh (ala lebih kurang cam air tanak nasik jaraknya)

Masa isi pulut, bolehlah sediakan tempat bakar. Jangan awal sangat. Kira-kira dah nak habis mengisi.... Rugi pulak sabut, kayu dan bagai :)

Orrait...... isikan santan sampai pulut tenggelam...... Pastikan santan yang dituang tu dah siap-siap kacau dengan garam. Ermmmm satu lagi, spare sikit santan kalau-kalau masa bakar nanti tengok kering sangat - takut tak cukup masak!

Akhirnya proses membakar. Api jangan besar. Buluh lemang kena sentiasa dipusingkan. Kalau pulut dah kuar dari lemang, hentak buluh lemang tu perlahan-lahan sampai pulut tu turun. Proses membakar lebih kurang 4 jam...

Aduh asap!!!! Bila agak-agak lemang dah kering, baringkan lemang macam gambar kat atas ni untuk masak bahagian bawah... Masa ni hanya gunakan bara saja. Lemang perlu lebih kerap dipusing kerana nanti berkerak dan tak best!!! Uiiii yum yum.... Puas hati :D
Post a Comment