FReNs iN KaKi JaLaN

Friday, December 26, 2008

ErMMmm in 2008

Ada ramai yang cakap aku bertuah kerana asyik berjalan, ada yang marah aku tak ajak, ada yang cakap aku gila, dan sebenarnya ada yang cakap cukuplah. “Cukuplah Mas. Cukup.” Semua aku iye kan saja. Apa lagi yang hendak aku jawab? Iye saja.

Kenapa aku banyak berjalan? To be frank, I just need it. Kadang-kadang aku perlu masa untuk aku sendiri. Berfikir, rehat dan sendirian. Dan kadang-kadang yang orang tengok aku ber’jalan’, tapi tujuan utamanya bukan berjalan.
Tahun 2008, bolehlah dikatakan sebagai the most stressful year bagi aku. My new job task plus with the existing job and having no backup, arghhh….. New job task yang aku dapat tahun nie, bukan kerja asing. Last few years aku assist my colliq as backup and aku juga punya penolong yang cekap dan independant. Tapi awal tahun nie both of them kena transfer (biasalah exercise perpindahan jabatan), nah ambil semua kerja-kerja tu from top to the earth, seorang!! Oh, macam orang gila!! Kerja lama aku pun orang lain tak boleh nak ambil, so carry jugak. Assistant dah tak ada, kecuali masa awal tahun bos bagi penolong tapi orang baru. And then extra job – buat audit di negeri yang mana pada kebiasaannya akan masa seharian setiap kali keluar (as the officer went for course for 3 months and to achieve big bos KPI), ermmm… MENTOL!!!! So and so, whenever ada peluang untuk lari atau kerja luar yang bos tak ikut, memang aku habis-habisan ambil peluang. Berpoya-poya if that should be the correct word!! Haha. Itupun, ada kenangan hujan di luar, hujan di dalam (owhhh Cameron, crazy!! Result? – stone and empty heart. Working machine!!).
Jadi apa yang aku akan buat tahun 2009? Ermmm… . As my work, tak ada apa yang boleh aku buat melainkan aku perlu menjadi yang lebih baik. PCK selalu cakap “make urself relevant to keep urself”. I just have to make myself more relevant to the division and issues. Aku tak boleh fikir pasal prestasi, aku tak boleh bangun dengan PCK. Aku cuma boleh berdoa, dengan pengalaman-pengalaman yang aku punya, alasan aku cukup kukuh untuk keluar ke tempat baru. Hai “Chaiyok! Chaiyok!”.

No comments: