FReNs iN KaKi JaLaN

Wednesday, September 14, 2016

PENANG || MuZium PeRaNG, BaTu MauNG (SPooKY TouR)

Haluuuu
Assalamualaikum...
Lamanya tak pergi jalan...  
Rasa macam dah menggeletis-geletis je nak pergi mana-mana (dengan niat cuti semata hahahahadeh).  Ni kalau macam 'ripit' pergi Pulau Pinang macam best jugak kan?! Hikssss  JJCM sambil meredah tempat-tempat menarik erk?!

Hari ni nak kongsi trip 2 tahun lepas dengan kengkawan, tapi rasanya tempat tu memang takkan berubah pun..
Katanya pernah dinobatkan sebagai muzium paling 'spooky' dekat Asia ni dan muzium perang terbesar di Asia Tenggara (20 ekar)... 
Hahahaha ADA BERANI???
Jom!!!!!!!

Pertama kali nampak tempat ni, masa holiday sensorang.. Dok fikir nak masuk ke idak, nak masuk idak.  Last-last emmm hahahhaa takpelah, nanti-nanti datang dengan sesiapa kat Penang ni bolehlah tabuh racun kata ada tempat best.. Heheehehe.

War Museum atau Muzium Perang ni letaknya di Batu Maung, Pulau Pinang.  Kalau ada cita-cita nak pi cari laksa janggus tu, memang kompom akan lalu simpang nak ke Muzium Perang ni.  Harga tiket masuk bagi dewasa adalah RM20 (warganegara), RM35 (pelancong) dan bagi kanak-kanak 5 hingga 12 tahun, RM10 (warganegara), RM17.  Kemudian adalah harga-harga lain bagi yang bawa kamera atau untuk yang nak berprewedding ke post-wedding atau apa-apa event khas.  Waktu operasi 9 pagi sampai 11 malam (ada night tour bagi yang tak lemah semangat erk!).

Muzium Perang ni dibina pada tahun 1930 semasa penjajahan tentera British untuj digunakan sebagai pusat operasi tentera British.  Tentera British menggunakan "Muzium Perang' atau sebenarnya kubu perang sehingga tahun 1940-an.  Kubu ini juga pernah digunakan oleh tentera Jepun dalam tempoh penjajahannya.


Lepas dah bayar tiket, suasana terus berubah ke zaman sebelum merdeka.
  
 Ni tiket masuk.. RM20 (masuk) + RM2 (kamera)

Ok, ambil feel terus sebelum masuk zon 'perang'...

Binaan pada tahun 1930..  Kubu ini juga menghadap laut.

Peluru dan bom antara peninggalan yang boleh dilihat di beberapa lokasi dalam muzium ini.

Kedudukan 'Muzium Perang' terletak di atas bukit dianggap sebagai sangat strategik bagi mengawasi hampir tiga perempat Pulau Pinang dan musuh dari laut. Dalam gambar ni, tak boleh pula nampak laut hahahahadeh.

Yang kotak-kotak kat tepi tu (sebelah kanan atas), itu tempat simpan peluru dan bom.


Lokasi bom yang masih aktif..  Jangan korang berani-berani nak masuk dalam kawasan yang ditanda...  Kang ada juga tangan, kepala, badan kebabom merata-rata hoho... no! no! no!

Lubang untuk bawa masuk atau keluar barang dari bawah tanah. So, kalau pergi kena tengok betul-betul setiap ceruk bangunan haaaaa.

Antara bilik-bilik bawah tanah.  yang ada orang tu adalah terowong untuk bergerak .. ada yang tinggi korang boleh berjalan (emmm ada satu terowong gelap kitaorang pusing dalam secara berjemaah, rupanya tembus balik dekat kawasan pintu masuk terowong tadi (berhadapan).

Ok.. yang dua orang posing ni bukan zombi ya! Gaya dalam terowong tunggu kena selamat ke atau tunggu kena sapa?!!!!!!

Kubu-kubu pertahanan... Nak fefiling jadi jaga pun boleh.. keliling pun pokok puding, oldskul sangat!

Selain dari kubu-kubu pertahanan, ada juga bangunan yang menempatkan tahanan-tahanan perang dan juga pejabat-pejabat.  Ada bangunan yang kita boleh diri setakat pintu sahaja untuk tengok dalam.  Ada yang lomah somangat pi lalu tempat-tempat yang biasa-biasa je ye.. Hiksss *saja kasi serammmm miahahahahaa.

Basikal ni dari tentera Jepun la kan rasanya...  Dah Jepun masuk Malaya kayuh basikal!

Markas tentera Jepun.  Barang-barang dalam bilik ni memang barang asal.

Dan eh mak kaw ijo!  Tanjat gegurl tengok patung askar Jepun ni.. Dah la tertinggal sorang-sorang jauh kat belakang... Siapa suruh kan??? Mak ghalit noksss tengok semua-semua yang ada kat sini, dah ghalit lepas tu nak ngambil gambar pulak lagi...

oooOOo makk jangan tinggal dakuuuuu.... laju nyer korang! Kikiki #drama

Pusing-pusing jumpa lagi tunnel atau terowong kata melayunya.  Ada antara terowong dan bilik bawah tanah ni tak boleh snap gambar takut tetiber ko rentung terbakar.  Dikhuatiri sebab ada gas-gas yang mungkin boleh memercikkan api bila zass ada flash atau gelombang.  Hati-hati ye!

Lokasi yang pernah menjadi korban-korban hukuman gantung.

General Tomoyuki Yamashita Gallow menggantung diri

Dan kau pulak boleh berangan jadi patung ke atau jadi penceramah ke tour guide kat dalam muzium ni sambil sengih-sengih?

Tanpa sedar dalam bangunan kat belakang ada mumia?! Demmmmmmmm

dan atas tu pulak ada jembalang ala-ala nak terkam ko!  HahahahahaHAMBEKKKKKK!!!!

Ok! Rasa nak mencarut-carut tengok 'hantu' beso ni kat atas pokok.  Syukurlah aku tak taboh racun jom ikut 'night tour'.

Setelah puas berpusing-pusing dalam Muzium Perang ni, walaupun belum lewat petang, dah rasa gelap sebab kawasan ala-ala dalam 'hutan', kami pun beransur keluar nak menerjah ke tempat lain.

Muzium Perang ni pada aku memang wajib la pergi terutama kepada peminat-peminat muzium dan sejarah.  Memang terasa insof laa dan syukur tak duduk dalam zaman ni.  Banyak lagi yang menarik dalam muzium ni yang rasa nak kongsi tapi nanti kena marah habis data korang! Hahahahaa....  


Last but not least, nah belanja gambar kami-kami ni sekeping..  JOM PENANG!

No comments: