FReNs iN KaKi JaLaN

Showing posts with label TSDayOut. Show all posts
Showing posts with label TSDayOut. Show all posts

Tuesday, May 21, 2013

#TSDAYOUT SuBaNG SKYPaRK : BaWa Ku TeRBaNG

Salam semua... Salam ceria... Salam jom pi jalan... 

Jom TERBANG!!!!!!! Yeahhhh bawa ku terbang :D [nahhh eksaited sangat dah ni] 
**owhhhh ok! amaran bersedia lebih banyak tengok gambar dari baca cerita!

Pagi hari kejadian, sesudah subuh aku bertolak  dari #negaraEeypoh (Ipoh) dengan #RedBetty (gitew tetiber ada nama glamer kereta aku mengalahkan nama tuannya).



Tepat jam 8 15 pagi, aku sampai kat tempat ni.. Skypark Terminal di Subang. Kalau dulu seingat aku, nama tempat ini Lapangan Terbang Sultan Abdul  Aziz Shah sahaja.  Lebih spesifik - Terminal 3.

Jom... jom masuk.... Pastikan lorong yang betul katanya, tapi #RedBetty dah landing baik kat tempat letak kereta di bersebelahan dengan tempat ni.  Oleh yang demikian, semua di tertera di papan tanda ni takyah baca dah..

Yang penting 'Selamat Datang' lepas tu ada pintu 'Pelepasan'.  Weeeee berangan....

Napa aku gigih sangat??? Taraaaaaaaa.....  Yeayyyyy lagi sekali dapat join aktiviti #TSDAYDOUT dengan Tourism Selangor.  Boarding Pass First Class katanya ke Skypark Subang.



Macam mana nak join aktiviti #TSDAYOUT ini, kena cekidaut kat website ini --> http://tsdayout.my/
Update lagi cepat, fast alert kena follow twitter Tourism Selangor @TourismSelangor
... atau..... boleh juga jenguk Facebook Page --> Tourism Selangor (jangan lupa like, okaysss)
Bila ada pengumuman jer, terus submit nama pastu jangan lupa tadah tangan doa moga-moga menjadi insan terpilih... 

Wokeyyyyy.... jom... jom... mana diorang nih?????

Sampai-sampai... "Nahhhhh baju hari ni, kaler kuning!!  Cerianya!!!!!!!  Dah salin, isi borang nak bawak kapal terbang, kalau ada apa-apa tanggung sendiri... Owhhh silap... tu aku tipu je... Isi borang untuk dapatkan pas keselamatan untuk aktiviti hari ini.  Nak buat 'AIRPORT TOUR' bersama Subang Skypark hari ni...

Wahhh pagi-pagi dah dapat cenderahati... Nebes nak tengok dapat apa neh ;D

Airport Tour -frankly speaking sebenarnya aku ingat di Skypark Subang ni hanya Firefly sahaja yang beroperasi.    Kalau ada flight mesti ada kaunter jualan tiketnya ya dak.. 

Dah ada tiket, baru boleh check-in..  Haaaa korang nak pergi mana???  kat Subang Skypark ni hanya ada flight Firefly, Berjaya Air dan juga chartered flight. 

Errrrrr..... ada masalah? Kemushkilan?  Keraguan? Pertanyaan???  Kaunter khidmat pelanggan FireFly ada kat sini.  "Boleh saya bantu Cik?"

Jom, kita masuk balai berlepas pula.  Prosedur macam biasa, beg dan badan, dua-dua kena scan....  "Weiiiiii kita nak g perlepasan domestik ke antarabangsa???" <- font="" overst="" size="3">!!

Nebes dah kawe nih...

Takpe... Kita tunggu orang turun dulu

Sementara boleh kenal-kenal dengan gorgeous flight attendant Firefly dulu

Haaaaa... tak cukup.... kita kenal dengan juruterbang pulak...

Johor Bahru????  Boleh laaaaa... Janji terbang!

"Yang ni ke flight saya Bang?"  Buat-buat tanya dengan muka penuh yakin dan tak bersalah.

"Ok Dik.. Tiket adik ni tak boleh pakai ni Dik..."  "Yer ker Bang?" Hurmmmmm.. Iyalah aku lupa tengah 'tour' dalam airport jer.. Cissss...

Padanlah bila pergi kat 'Conveyor Belt' ni tak de beg pun!

Takpelah... Meh kita berangan masuk flight pula..  Haaaa korang ada??? :D

Cam kalau aku dah kaya sket... leh la merasa duduk atas kerusi pusing-pusing...  Persendirian katanya...  Pemandangan kat luar tingkap tu mengikut 'pilot' yang tengah bawa 'airbus' ni lar..  Kalau kata pergi Alor Staq, maka kat luar tu sawah bendang la pemandangannya...  Kalau kata 'pilot' salah hala mendarat kat rumput pun leh kantoi... Hahahahaa....

Ni apa pulak?????  Jakun kejap!  Ni dalam Boeing 737 NG

Ok!!! Sambil mata kelip-kelip

Radar ni eh???


Haaaaa..... ni korang kena masuk dan cuba kat simFlightKL yang terletak di tingkat 1 dalam Skypark Terminal ni.

Ada yang akan ajar.  Berminat???  Kalau nak cuba flight simulator, bayaran yang dikenakan untuk Boeing RM45 dan ke atas, dan kalau nak rasa bawa airbus RM158 dan ke atas.

dan boleh pilih nak landing kat Airport mana-mana kat dunia ni...  Yang ni kat Airport Hong Kong... Captain Dan Ariff bawa Airbus 320 ni sikit lagi nak rempuh dinding bangunan!

Puas dah terbang sana-sini (satu donia okaysssss)... kita layan kat port best yang lain pula dalam Subang Skypark ni..  Peugeot Lounge...

Smooth coffee bagi melengkapkan hati yang masih berangan-angan menjadi juruterbang FireFly tadi.  Kikiki..

Sebahagian dari kawasan lounge

dan makanan yang best-best

Lagi tambah-tambah best bila dapat hadiah!!! Yeayyy... Masa ni bergambar dengan semua pemenang #TSDAYOUT FRIM dan juga pemenang gambar terbaik untuk #TSDAYOUT Subang Skypark.

Mari bergambar ramai-ramai... Tengok semua muka-muka gembira dan ceria nih.....  Memang best aktiviti #TSDAYOUT hari ni..  Bermewah-mewah dan dimanja-manja rasanya... Heyyy.... i'm in da First Airport Tour in Malaysia lah!!!  Weeeee.... Terima kasih Tourism Selangor, Subang Skypark, FireFly dan Peugeot Lounge. Buat kawan-kawan baru, selamat berkenala:D.


Dan woOOOooOoooooo.....
Ada tambahan lagi.......
Cam mana kalau korang tetibe boleh terserempak dengan ......

... selebriti pula!  Ada sambutan dari FireFly kat pintu ketibaan.....  Kumpulan Wings in da house!!! Wooooo aku??? Ok tengah pilih berangan jadi wartawan hiburan a.k.a Paparazi pula #tetiber :D (eh? jadi selebriti pun best gak kan??? - dengggg)

Boleh tahan juga aktivti hari ni...  Kalau manja pula diri dengan refleksologi yang ada kat dalam terminal ni kan, hurmmmm....

Terus teringat lagu Zizan dengan Kaka ~ bawa ku pergi????

Awesome #TSDAYOUT Subang Skypark....  (tapi kat tangan ada papan Firefly je?? Hahahaha... Saya nak jadi duta je katanya...LOL!)



Jangan lupa untuk singgah kat laman sesawang yang kat bawah ni untuk maklumat lanjut 
Subang Skypark - http://www.subangskypark.com/ 
Firefly - http://www.fireflyz.com.my/
Sim FlightKl - http://www.simflightkl.com 
Peugeout lounge - http://www.peugeot.com.my/peugeot-lounge/



Tuesday, April 9, 2013

FRIM : MaRi BeRGeMBiRa DI #TSDAYOUT AMaZiNG RaCE BeRSaMa ToURiSM SeLaNGoR

Salam semua... Salam rindu... Salam Jom Pi Jalan...

Nak ke mana tu?  Hahaahahaha....  Ok ada rahsia nak bocor sikit ni...  Entri ni cabarannya kena siapkan sebelum jam sebelas lima puluh sembilan malam ni... Aku baru terhegeh-hegeh mula jam sepuluh tadi, nak bukak komputer, nak sibuk-sibuk pilih gambar bagai....  Harap sempatlah submit.... Kalau takkk..... ambe pasrah... XOXO

Ada satu pagi yang best tu, ferrari merah aku meluncur masuk ke kawasan ni.  Tempat ni memang tenang dan penuh dengan pokok-pokok.  Kalau nak jalan kaki kat sini, waktu tengah hari pun tak de masalah (eh? tetiba dah tengah hari pulak ya?!...)

Di sepanjang jalan masuk, tempat ini merupakan salah satu lokasi menarik untuk menghayati keindahan suasana hijau alam sambil melayan jiwa

Tak cukup dengan tempat tadi, kolam kat sebelah dia pun leh layan.... Kalau sesiapa yang bernasib baik, akan nampak ikan arowana besar kat dalam kolam ni....

Sekarang mari kita layan pokok-pokok semula.  Dalam tempat ini, ada banyak pokok-pokok yang macam 'giant'!  Tinggi melangit, cuba dongak!

Salah satu tempat yang menarik dalam tempat ni..  Pokok tu daunnya memang warna hijau pucuk pisang (striking).  Jangan tanya itu pokok apa atau asal dari mana, sebab tak sempat nak tengok bebetul...  

Yerrr... Kalau korang masuk pula ke dalam tempat ni, mesti korang lagi suka ....

Ada tempat lagi sejuk dan boleh main air!!! Weeeeeeee.............  Tempat ni  panjat bukit sikit je dan dah boleh main air....
Amacam?????Agak-agak tahu tak kat mana tempat-tempat dalam gambar kat atas tadi???

Tadaaaaaaaaa...... 
Akhirnya...... Walaupun terlepas dengan MySelangor Story, akhirnya dapat juga aku  join aktiviti dengan Tourism Selangor.  Happy sangat!  Ni last minit punya teringat, hantar pesanan kepada Maszuber dan minta tolong daftarkan.  Memandangkan ada masalah masa awal pendaftaran, aku ingat belum lagi berjodoh dengan Tourism Selangor nih..... Yeayyyyyyyyy, rupanya ada juga rezeki.  Terus senyum sampai ke telinga :D

Kali ini, aktiviti #tsdayout anjuran Tourism Selangor berkonsepkan Amazing Race. Lokasinya di Forest Research Institute Malaysia atau ringkasnya FRIM yang terletak di Kepong.  FRIM ini merupakan sebuah institusi penyelidikan dengan pokok-pokok hutan tempatan dan juga dari luar negara.  Berkeluasan 600 hektar, terdapat ribuan jenis pokok yang ada kat dalam tempat ini.  Jika korang penggemar pokok, jangan lupa datang sini ya!

Cara-cara nak ke FRIM...  Untuk gambar lebih besar, boleh tengok di sini --> peta ke FRIM

Pada hari kejadian, kami telah dibahagikan kepada sembilan kumpulan dan diamanahkan dengan sebiji telur yang telah diperam selama 3 bulan (sumpah pegang kat tangan melekat bau dia!  BUSUK!! Hahahahahaa..... ).  Telur ini kena pegang dalam tapak tangan dan tak boleh bungkus ataupun disimpan dalam poket bagai... Ayoyoyo...  Setiap kumpulan juga dibekalkan dengan sekeping map tugasan.  Jom!!!!! 
[photo credit : Rasyidi Awaludin]

Nahhhhh.... mari gambar ramai-ramai sebelum kita basah dan berselut katanya.... Ada sembilan tugasan yang disediakan dan jom kita ber'gumbira'!!!!!!
[photo credit : Rasyidi Awaludin]

Mari bergambar kumpulan dulu....  Kenalkan team mate untuk hari ni ~> Naz dan juga Nuar (Penaberkala)... Nama kumpulan BON atas ringkasan huruf awalan ahli katanya. 

Tugasan pertama :  Cari 3 biji guli 
Marilah kita membasahkan diri...  Selama aku ulang-alik masuk FRIM, inilah kali pertama aku masuk dalam kolam ni.....  Weeeeee..... #sapalahhh yang tak mandi pagi lagi nehhhh???? 
Kolam ni terletak di kawasan piknik bersebelahan dengan kawasan air terjun dan dibuka untuk orang awam untuk bermandi-manda.
[photo credit : Rasyidi Awaludin]

Walaubagaimanapun, pada hari kejadian, kolam yang biasanya penuh dengan budak-budak kecil dipenuhi dengan 'budak-budak' besar.... "Mana guli nih??????? Arghhhhhhhhhhhhh...." [photo credit : Rasyidi Awaludin]

Tugasan kedua : Berpakaian Orang Asli... Eh? Eh??? Masa ni muka suci murni 
Akhirnya kami semua meneruskan race dengan baju yang basah kuyup!  Amboihhh sapakah yang begitu bersemangat dan senyum lebar tu :D 
Untuk tugasan ini, kami diberikan tali dan kebebasan untuk mencari dan menggunakan daun-daun kering yang berada di kawasan sekitar untuk menyediakan pakaian seakan-akan orang asli dan seterusnya memakai pakaian tersebut sehingga tamat race.
[photo credit : Rasyidi Awaludin]

Tukang buat baju profesional katanya!!! "Bro, tempah untuk raya satu!!!"

Tugasan 3 : Berjalan Menggunakan Tempurung
Siapa pernah main kasut tempurung ni??????  Haaaaaaa jalan-jalan... 
[photo credit : Rasyidi Awaludin]

Tugasan 4 : Menyusun Puzzle
Mana gambar? Mana? Mana????

Tugasan 5 : Combat (MeRaNGKaK DaLaM SeLuT) 
Main air lagi!! Kali ini selut pula!!  Setelah bertrekking dalam lima belas minit dalam trek, kami sampai ke checkpoint lima.  Tugasannya kena merangkak ala-ala combat.  Aku rasa kat sinilah paling ramai kena gigit pacat! Kahkahkah!!! Heyyyy... We are happy to be blood donour right??!!

Eh? Haaaa ni baru betul gambar group kami!!!!! 

Seketika kemudian setelah kuar dari lopak air, semua jadi macam ni!!!!  Seru semangat hijau katanya "Ku lihat hijau ~ oOOoo anok-anok, tokleh ke laut ~lalalalalaa~"

Tugasan Enam :  Berjalan Itik 
Hahahaa... itik la sangat!  Mata tutup dan boleh bergerak dengan cara berjalan itik ni sahaja untuk mencari bahan yang dikehendaki oleh urusetia....  Seorang ahli kumpulan akan menyampaikan arahan, manakala dua orang lagi (yakni termasuklah aku) terpaksalah meng'itik'kan diri sambil meraba-raba rumput.  

Tugasan 7 : Menyusun Paku 
Mari kita biarkan yang arif buat dulu! Cewahhh.... Katanya Nuar dah pernah buat benda nih...   Kalau tak de idea nak buat macam mana, agaknya lama juga masa yang akan habis kat sini.  Apapun, tugasan ini masih memerlukan kerjasama di antara ahli kumpulan supaya paku-paku ini boleh diangkat dan stabil...... Pheeeeewit untuk Nuar yang bagi idea :D

Tugasan 8 : Fear Factor 
Berani tak?????  Cari syiling dua puluh sen dalam bekas yang diisi oleh serangga, ulat dan tak tahu lah apa lagi dengan mata di tutup.  Nebes yakmats!!!  Cuit-cuit dalam tu, tetiba rasa lembik!!! Hadeiiiiiiiiiiii......  Nasib baiklah kena cari pat puluh sen je... Cuba kalau kena kumpul seringgit????  Mak pitam noks!!!!!!!! [photo credit : Rasyidi Awaludin]

Tugasan 9 : Serahan Treasure Item dan Senaraikan Permainan Di Kesemua CheckPoint 
Weeeeee..... ada rupa ala-ala orang asli lagi tak????  Cun tak kami????  Untuk race hari ini, kami ada kumpulan ketiga yang paling cepat sampai ke garisan penamat.... Weee weeeeee.......  Enjoy sangat!!! Terima kasih kat team mate yang sangat sporting dan sama kepala nih....

Tak kisahlah tugasan apa yang di berikan.... Ya aku enjoy aktiviti dengan Tourism Selangor #tsdayout ni.  Dan FRIM??? Best okays!!!! [photo credit : Rasyidi Awaludin]


Jika ke FRIM dan bertrekking, jangan sesekalil lupa untuk menyaksikan fenomena Crown Shyness.  Dah masuk kategori wajib tengok kat atas supaya boleh jumpa dan tengok tempat ini.  Sangat cantik!  Tempat ni pernah disiarkan dalam rancangan National Geographic pada tahun 2008.  Nama pokok ini kalau tak silap ialah Kapur atau Dryobalanops aromatica dan fenomena Crown Shyness ni  disebut sebab hujung daun pokok-pokok ni macam segan untuk mendekati satu sama lain.  Makanya, terjadilah bentuk seolah-olah jigsaw puzzle daun-daun pokok ini dengan berlatarbelakang langit.  Sebenarnya, untuk tugasan ke empat dalam Amazing Race #TSDayOut ini, adalah menyusun gambar bagi fenomena Crown Shyness ini.


Kalau korang berminat untuk menyertai program-program dari Tourism Selangor, jangan lupa untuk 'follow' twitter mereka di @tourismselangor, atau like page di FaceBook - Tourism Selangor atau satu lagi cara, boleh tengok event di laman rasmi untuk event #TSDayOut ni di http://tsdayout.my/

Info tambahan mengenai Forest Institute Research Malaysia boleh didapati dari laman sesawang rasmi FRIM di http://www.frim.gov.my

Last but not least, #TSDayOut FRIM dalam suratkhabar The Star pada 5 April 2013..  Tengok kat sini -->  Blogger's Fun Day Out


The Star 5 April 2013

dannn..... Selangor Times bertarikh 5 April 2013..... Klik kat sini -->  An Amazing Race in FRIM. Weeeeee weeeeeee.......

Terima kasih Tourism Selangor...  Selamat berkenalan buat semua kenalan-kenalan baru...  Jom explore lagi????

Pose khas sempena Hari Bumi yang akan datang pada 22 April ini, dengan pesanan Lets' Save The Environment :D