FReNs iN KaKi JaLaN

Monday, August 18, 2008

Living In A Small Town Named Teluk Intan

Teluk Intan. Bandar kecil jauhnya dua jam setengah perjalanan dari Kuala Lumpur. Kalau menaiki bas, tambangnya hanya sebelas ringgit dengan kelas ekonomi ‘special’. Naiklah dari Puduraya ataupun Hentian Duta. Kalau memandu ke Teluk Intan, selain menggunakan Lebuhraya Utara Selatan boleh juga mengunakan jalan lama yang sudah dicantikkan. Seronok juga ikut jalan lama kerana pemandangan kampung, bandar, estet silih berganti. Boleh juga berhenti membeli jagung, mempelam, bahulu dan lain-lain perusahaan kampung di dalam perjalanan. Wah, promosi lain pula!

Teluk Intan bagiku tidak ada tempat lain yang seumpamanya. Tanyalah pada ku apa yang istimewanya bandar kecil ini. Kalau soalannya berkaitan pusat membeli-belah yang besar, pusat boling atau panggung wayang yang canggih, memang bukan di sini tempatnya. Bukan di Teluk Intan.

Teluk Intan tidak ada pusat membeli-belah yang besar. Tidak ada pusat boling (kalau boling padang tu, tak pastilah kan?!). Panggung wayang? Ada dua di Teluk Intan. Cuma cerita yang dimainkan biasanya kalau nak dibandingkan dengan tempat lain, ceritanya sudah nak hampir lemau jugaklah!

Fizikal panggung di luar dan di dalamnya tidak secanggih di Kuala Lumpur. Maklumlah bangunan lama dan penontonnya mengikut musim. Tiket kelas pertama, harganya tidak sampai RM sepuluh pun! Istimewa lagi kerana tiket kelas pertama tidak diberi nombor kerusi. Duduklah manapun, it’s free seated! Dan rasanya, inilah panggung yang paling berangin kat Malaysia. Kipas angin berputar macam bilah helikopter yang sedang berpusing laju. Dasyat! Frankly speaking, this is experience. Sekali-sekala berangkut satu keluarga beramai-ramai, panggung tu macam kita yang punya! Enjoy! Orang-orang di bandar besar memang tak akan merasa pengalaman begini.

Bandar Teluk Intan tidak sesak kecuali pada hari-hari istimewa seperti hari perayaan tak kiralah sama ada aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali atau perayaan-perayaan lain. Pada masa ini kira peak seasonlah! Entah dari mana muncul orang ramai-ramai dan kereta yang banyak ni pun aku tak tahu. Janganlah ada sesiapa yang berangan nak masuk bandar. Bercinta! Masa-masa macam ini, bawa motorsikal masuk bandar memang seronok. Menyelit-nyelit di celah kereta sambil menjeling orang-orang di dalam keadaan tertekan. Hahahaha... Betul... Percayalah!! Lagipun, bawa motorsikal di sini tidaklah merbahaya sangat. Di sini, Mat Rempit kalau adapun bila lewat malam. Jadi, janganlah risau memandu di sini, sungguhpun dengan menaiki motorsikal ataupun basikal!

Erm.. Ada banyak lagi perkara menarik di Teluk Intan. Kalau nak diceritakan semuanya sekaligus, tak cukup mencabar. Tunggu bahagian kedua, aku akan ceritakan mengenai tempat-tempat makan dan beli kuih yang gerenti sedap. Sampai kita berjumpa lagi!
Don’t miss me ya!!!

Nota:
Catitan November 12, 2007
Post a Comment