FReNs iN KaKi JaLaN

Monday, January 7, 2013

SeMaRaNG PaRT 2 : DeBaRaN Ke DeSTiNaSi UTaMa (PeRJaLaNaN Ke JePaRa)

HaLuUuuuUUUu...... 

Salam jom sambung jalan di Semarang!!!!!

Cerita dulu, cer klik kat --> sini

Bangun pagi sahaja dah berdebar rasa hati.  Hari ini kami akan bergerak ke Pulau Karimunjawa.  Malam tadi tak dapat pula telefon agen yang akan mengambil kami di hotel.  Telefon ke wakil pakej kami di Karimunjawa, minta kami sahkan kembali dengan telefon agen pada jam 6 pagi.

Maka, sungguh awal Dhamin bangun untuk telefon dan ... supir yang akan mengambil kami belum lagi bangun!  Haih!  Konon 6.30 pagi nak datang ambil!  Beriya kami minta orang di hotel hantar sarapan ke bilik (makanan di dewan hanya disediakan dari jam 6.30 pagi).  Memang agak hampeh di situ...  Dari boleh layan makan sedap di dewan hotel, kami hanya dapat makan roti bakar dan teh O sahaja kerana permintaan sarapan awal kami.

Masa menunggu di lobi layan-layan bosan, maka terkeluarlah entri Teaser aku tu.. Siaran langsung katanya!! Teaser klik kat --> sini

Dari jam 6.30 pagi, hampir jam lapan baru muncul di hotel..  Hadeiiiii.. Sangat spoil ok!

Hari ini layan gambar dari Semarang ke Jepara je yer jah.. Janji bersambung!!


Tataw muka buat-buat senyum ikhlas ke dak nih!? Huahuahua... Muka ngantuk dah kot!!  Pukul lima dah bangun bersiap, berdebar nak ke pulau impian! Half of my buddies - Hang Dhamin, Ca'ol (new friend) dan Ain (new friend).

Bergambar dulu depan van yang mengambil kami.  Sungguh impressif ada wifi gayanya.  Bila masuk?  Hado?  Nan hado!  Nasib baik air-corn sejuk dan dalam selesa..  Bolehlah sambung tido zzzzzzzzzz...  Bayaran untuk van ni dalam Rp32,500 / seorang iaitu lebih kurang RM12.


Apapun, dalam van ini disediakan sedikit ole-ole yang terkandung air dan sedikit kuih.  Cukup buat santapan dalam perjalanan terus tanpa henti (nasib baik semua berdisiplin! hahaha).

Kira-kiranya pemandangan dari Semarang ke Jepara, didapati bahawa perusahaan tani yang utama di sini ialah sawah.  Sayang kerana sewaktu kami di sana, sawah tengah kering kontang.  Saujana juga mata memandang macam kat savannah.  Gambar yang jelas ni tak pula saujana?? *Soweeee gambo dari dalam van laju, tak sempat nak snapping.

Pastinya ini tali air kerana kelihatan bersih dan bebas sampah (rasanyalah!).

Kekadang juga melalui kampung-kampung... Sebenarnya sepanjang perjalanan, memang tak menempuh sebarang pekan. Kampung dan kawasan sawah sahaja yang ada.

Rupa bentuk rumah di sini.

Lain pulak tengok atap zink yang diorang pasang.  Menegak?

Masjid-masjid juga banyak didapati sepanjang perjalanan.

Masjid lagi.


Masjid di Jepara. 

Sama macam kat India, rel keretapi belakang rumah je.. Kita dulu pun macam ni jugakkan?!  Kat Teluk Intan suatu ketika dahulu  pun cam ni jugak tapi tak tahan kena kejor anjing.  Kenangan sungguh! 

Secebis dari perjalanan ~ anak kecil mengadu pada ibunya?

Kalau dah nampak penyu ni, sah lar dah sampai ke jeti di Jepara.  Yeayyyy!!! Perjalanan dalam van komuter mengambil masa 2 jam lebih dari Semarang ke Jepara.  Lega....

Keadaan di sekitar jeti di Jepara.  Sebaik sahaja turun, penarik-penarik beca akan datang mendatangi pelancong yang baru turun dari bot.  Jika tidak dengan agen/ supir yang di'charter' terlebih awal, ini sahajalah cara untuk ke pekan Jepara kerana tidak kelihatan pun pilihan pengangkutan yang lain.

Ini tiket ferinya..  Harganya telah termasuk dalam pakej kami.  Lupa pula nak catat.  Apapun, hari ini kami akan menaiki kelas eksekutif A. Dalamnya tak tahu la macam mana.  Harap ok!


Oklah... jangan marah eh... nanti esok lusa (ikut la entri nak kuar bila lagi kan???) kita sampai la ke pulau idaman kami semua...    Gi mana Dhamin??? Karimunjawa katanya!  Ayuh!!!!!
 
Tungguu........
Post a Comment