FReNs iN KaKi JaLaN

Friday, June 26, 2009

BeBeLaN Di PeTaNG JuMaaT


Aii terberhenti cerita Gawai Den arini.. Memang disahkan kalau orang lapar ni memang 'hemo' ye!!!! Hahaha [ketawa sendiri] - iya betul! Den sahkan kenyataan itu benar belaka!

Petang ni, Den ambil kesempatan untuk keluar sekejap dari pejabat sebab (1) roadtax dan insuran kete Den mampuih hari ni (arini line clear kalo nak kuar). Dan disobabkan line clear tadi, Den buleh sambil selam, sambil minum air. (2) Den nak pi cari kain nak buat lining baju (setelah sekian lama tertangguh dek kerana sudah lama tidak ke tempat membeli dan belah) dan (3) Den pun nak survei tukaran matawang kat money changer. Kira pakej larr.... Hari Jumaat, rehat panjang, jadi kalau nak tuang masa pejabat tidaklah lama.

Sebenarnya nak membebel pasal KFC Kajang kat sebelah Metro Kajang nie... Kalau tidak dikenangkan perut Den yang sudah teramat lapar ni, memang Den dah kuar dari KFC ni. Nak ke McD kena menapak lagi. [siapa yang tak pernah sampai Metro Kajang ni, dalam tu hanya ada food stall yang kecik-kecik aje!] Jadinya, pilihan lain memang tak ada melainkan KFC ni jer lar sebab Den tak kuasa nak menapak kek tongah2 panaih dan lalu kat tepi jalan yang sesak dengan kereta yang tak bergerak sebelah tu. Banyak gas rumah hijau, beracun dan Den tak mau bau asap. Den nak masuk opis balik nanti rasa tak besh pulak!

KFC Kajang dengan rasminya akan disenarai hitamkan oleh Den disobabkan:
1. Sinki tak ada air! Ishkkkk... (boleh ke kedai makanan tak de air nak basuh tangan?? Tak hygenic langsung!)
2. Air bikarbonat tak de langsung (udah ler Den ngidam nak minum air cola arini!). Ada jus oren ngan milo sahaja. Eeeeee.... dah tentu lerr tak seswai kalau nak makan dengan burger atau ayam KFC! Ingat Den ni budak2 ke?
3. Ada orang amek menu, jadi aku tak leh nak tengok menu. Eeeee.....
4. La ni Den tengah tunggu Zinger Den tak sampai-sampai lagi. Dah lama Den nunggu nih..... Mamak goreng mee lagi cepat larrrrrrrr.... (haaaaa.... sampai pun Zinger aku nih.... Lama giles... Dah naik kebuluran dah ni!) (EH!!!!!...... sabar jer larrrrr..... awat ayam dalam ni seciput jerrrrrrr????) Owhhh......

Thursday, June 25, 2009

GaWai : NaK KeNa NGaJaT JuGaK Ke??

Tak mampu untuk ngabang ke semua rumah. Kami semua lari masuk rumah apabila tiba di depan rumah. Kononnya mahu ke bilik air. Nasib baik Ann memberi alasan sambung nanti.
Di dalam rumah, kami duduk bersembang sesama sendiri, hendak tidur di luar masih lagi bising. Hampir jam 4 pagi, kami dipanggil berulang kali sehingga akhirnya dituruti di rumah. Buat-buat tidur pun tidak menjadi. Semua kena keluar ke ruai, tak dapat nak lari ke mana. Penghuni rumah panjai sudah habis ngabang, kini mereka mahu ngajat. Maka sebenarnya kami yang dipanggil ini dipanggil untuk turut serta. Aku berpatah balik untuk mengambil kamera dan sesampai di ruai, terlepas nafas lega aku kerana mereka berlima sudah menari keliling pokok (batang pisang yang dihias menjadi pokok - ala-ala pokok krismas. Beza pokok krimas digantung hadiah, pokok di tengah ruai ini digantung dengan pelbagai rezeki berupa makanan).

 
Wan lari selepas satu pusingan bila tuak disua kepada Jay (Koyong), Mud menyusul dibelakang. Tak habis lagi bila Koyong diminta untuk terus ngajat dan kemudian kami juga dijemput seorang demi seorang untuk ngajat di depan semua penghuni rumah. Aduh, malu betul rasanya. Ngajat jer lar macam mana cara sekali pun, muahahaha...  Nasib semua penghuni di sini sangat bersemangat dan memberi sokongan, terus dalam perasaan memalu siput jadi cam tak berapa nak malu. Bila lagi nak mencuba???

 

Bersemangat pakcik-pakcik nie main instrumen untuk ngajat. Jika diikutkan yang sebenar, masih ada lagi instrumen yang lain.


Ewah ewah Baning dengan penuh machonya... Tapi dah serupa macam pawang siam larr... (pstt: jangan tak tahu, kalau berpakaian macam Baning pakai ni kira macam dah sangat glamor a.k.a 'over dress' kat sini beraya pakai baju t-shirt biasa je. Paling-paling bergaya pakai kemeja macam baju batik dan jaket pua kumbu di luar)


Long, you are too tall larrr... Ekekeke... Long kena rendahkan badan sebab pokoknya rendang. Nak ketawa juga masa Long kat depan nih.

Ni pakai stokin sebab dah sedia nak tidur.... Perempuan pun nak kena jadi 'warrior' ke? Kena bawa parang?


Wan a.k.a Dom, paling kelakar sekali. Kena main dengan brother ni... Ngajat kancil??? Ekekeke, dah larr susah, rupa-rupanya kata Uncle "tiada ngajat ini". Nak pecah perut ketawa masa nie. Kasihan Dom.

Gambar Dom lagi, tapi sebenarnya nak tunjukkan pokok yang kami pusing tu digantung dengan pelbagai jenis makanan. Selepas menari mengelilingi pokok ini, kena dengan gaya mencantas mana-mana 'rezeki' yang ada kat pokok nie.

Ann paling sempoi tapi kami sebut sungguh tak patut. Boleh dia ngajat pakai baju tidur jer??? [memang kami semua dah sedia nak tidur masa kena panggil ni. Jam 4 pagi kena panggil, aiiiiii]

Here come the real man. Macam dah ditelan muzik, eh cun Uncle ni ngajat!

GaWai : NGaBaNG (VisiTiNG) DaN TuaK

Dalam bahasa melayu, ngaban bermaksud melawat. Selepas ucap selamat tahun baru, semua tuan rumah akan menghidangkan makanan di ruai di hadapan dengan pintu (rumah mereka) dan tetamu yakni penghuni lain akan datang ngabang dari rumah ke rumah sampai habis.

Adat Iban menyambut tetamu adalah dengan menyuakan tuak (air tapai). Jika tetamu di'langgar' tuak, tetamu perlulah me'nyirup' (nyirup bermaksud minum) air tuak tersebut sebagai menghormati tuan rumah. Jika tidak, bimbang tuan rumah merasa kecil hati. Walaubagaimanapun, kami dipesan kaedah untuk menolak tuak. Caranya dengan hanya menyentuh cawan tuak tersebut sahaja tanda hormat atau jika tuan rumah masih menyuakannya, maka tuak itu boleh diwakilkan kepada orang lain untuk menyirupnya. Semasa kami di sana, oleh sebab Uncle telah memberitahu kepada penghuni rumah dan kami juga ngabang bersama Uncle, maka tuan rumah menyediakan air berkarbonat dan air kotak untuk kami. Kalau tidak, bertuang-tuanglah air tuak, langkau atau bir (owhhhh tidak!). Semasa ngabang juga, air dalam cawan jangan terus dihabiskan kerana sebaik sahaja cawan kosong, tuan rumah akan menambah air dalam cawan. Bila Uncle sebut "mari", baru kami habiskan air.

Makanan yang dijamu kebanyakkan lebih kurang sama dengan kuih raya di Semenanjung, cuma lebihnya sudah tentulah kek lapis Sarawak. Kebanyakkan rumah menghidangkan kuih jala Iban (kuih karas), kuih acu (loyang), gula-gula dan kekacang. Ada juga makanan lain di sesetengah rumah seperti pulut dan lauk-lauk, tapi cukuplah makan kek lapis dan kuih jala sahaja (hihi, tak berani kami).

[Tuak ialah air tapai yang diperam selama dua minggu dan ada yang bertahun!!]

Ngaban dari hujung rumah ke hujung rumah. Untuk mengelak terlalu lama menunggu untuk ke rumah sebelah, jangan ngaban lama-lama. Paling-paling pun sepuluh minit sahaja. Semasa ngaban perlu minum kerana orang Iban menunjukkan penghargaan mereka melalui makanan. Semasa Gawai, pakaian baru tidak dititikberatkan berbanding makanan (kalau di Semenanjung, dua-dua sama naik! Baju baru, kuih muih, amboiiiiiii!)

Ngabang kat rumah yang rumah yang kedua. Masa ini semua boleh senyum lagi sebab bersemangat waja dan belum kenyang air lagi.

Alamak aiiii, kena tarik menari poco-poco wakil dari kumpulan kami. Baru nak duduk di rumah yang pertama, sudah dipanggil. Malunya masa ni!! Poco-poco pengaruh baru yang dibawa masuk dalam perayaan gawai moden. Semasa kami ngabang, ada sekumpulan lelaki poco-poco dari rumah ke rumah dan minta minum. Sengaja mereka bersuka menambah kemeriahan. *Gelas berisi air jangan lepas dari tangan. [Haiiii.... sedang aku malu kat tengah rumah ni, korang gelak-gelak jer erk! Sungguh kurang asam boii wahai kengkawan ku sekalian]

Wednesday, June 24, 2009

Uuha..UUha SeLaMat GaWai DaYaK


Hari Gawai sebenarnya bermaksud tahun baru bagi kaum Dayak - Iban. Untuk menyambut detik tahun baru ini, jam sepuluh malam semua penghuni sudah berada di ruai rumah. Aku awal-awal duduk sebelah Uncle sebab Auntie mahu siapkan kerja di dapur. Pelik duduk di kelompok lelaki, nasib baik Uncle pilih tempat di hujung sekali di antara wanita dan lelaki. Perasan semua mata memandang (hihi!).

Sementara menunggu detik dua belas malam, penduduk rumah yang berkerjaya bersepakat untuk mengambil peluang berkumpul ini untuk berkongsi pengalaman dan menyampaikan pelbagai pesanan seperti kepentingan pendidikan anak-anak, kesihatan diri, persaingan dunia luar, pengurusan kewangan dan sebagainya lagi. Kagum satu perkataan yang tepat buat aku kepada mereka kerana keikhlasan dan kesungguhan mereka untuk membangun dan maju bersama seluruh penduduk rumah panjai. Bersemangat untuk membantu seluruh kampung (rumah panjai) amnya dan keluarga khasnya.

Uncle Sedai dijemput berucap secara tiba-tiba (katanya). Uncle sebenarnya orang penting di rumah ini dan merupakan antara orang yang berjaya di rumah panjai ini. Panjang juga Uncle berucap. Kami diperkenalkan seorang demi seorang secara rasmi kepada semua. Kenalkan nama, kerja dan perkenalan kami dengan Ann serta aktiviti-aktiviti yang kami lakukan. Terasa 'glamourous!'. Uncle juga awal-awal lagi memberitahu kepada semua, aku, Wan dan Baning tidak 'nyirup' (minum tuak) kerana selepas ini akan ada banyak gelas-gelas air pengayu a.k.a. tuak.

Semua berkumpul di ruai rumah.

Uncle menyampaikan sedikit ucapan.

Diberi penghormatan untuk menyampaikan hadiah. Malam ini ada penyampaian hadiah untuk permainan sukaneka, warga rumah paling tua (datuk ni sihat lagi, eh! Berapa dah umurnya?? Lupa!), warga yang berjaya mendapatkan ijazah dan beberapa penghargaan lain untuk menaikkan semangat pada penghuni yang lain.

Menunggu detik dua belas malam (tahun baru). "Selamat hari Gawai", "Gayu Guru", "Gerai Nyamai", "Lantang Senang nGuan Menoa" diucapkan sesama sendiri tanda kegembiraan.

Uncle Sedai dan sepupu Ann, si kembar kachak.

GaWai : MiRiNG

Miring merupakan satu upacara yang diadakan pada petang sebelum tahun baru untuk meminta supaya perayaan tahun baru yang akan diadakan berjalan dengan lancar (tidak ada gangguan).
Upacara ini dimulakan dengan meletakkan 'persembahan' iaitu berbentuk makanan (beras, air dsb) di tiang kehidupan. Di rumah panjai ini, ayam digunakan untuk persembahan. Ayam dipotong dan kepalanya diletakkan di atas tiang kehidupan (kat tiang utama). Ayam selebihnya dibakar dan dimakan. Setelah selesai, alat muzik ngajat dimainkan dan adalah orang yang ngajat.

Ngajat : sejenis tarian orang Iban
Den dan kawan-kawan tengok dari atas bukit (dekat bawah rumah) jerr... Hehe...


Penghuni rumah panjai mempunyai hubungan rapat. Usia tidak membina sempadan.

Tiang Kehidupan yang berwarna kuning hitam. Kat atas tiang ada kepala ayam. Yang tengah duduk, sedang membakar ayam sambil minum tuak.

Ngajat.

Tuesday, June 23, 2009

GaWai : SuKaNeKA

Ann cakap tahun ini, sambutan Gawai di Rumah Panjai Aji adalah yang paling meriah dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Meriah kerana ada tetamu yang akan bergawai bersama-sama. Manakan tidak kalau selepas kami setuju untuk ke Sarawak, Ann terus mencanang kepada keluarga dan sepupu-sepupunya! Terharu kamek, Ann.
Bagi menambah kemeriahan, sukaneka bagi semua lapisan penghuni telah diadakan. Bermula dari petang 31 Mei hinggalah tengah hari keesokkan harinya. Semua yang ada di sini, memang 'sporting' sangat. Dari budak-budak kecil sampai pangkat datuk, nenek semua turut serta. Diorang semua memang bertenaga!! Apa rahsia agaknya??
Baning awal pagi sudah mengajak bantu urus sukaneka ni. Gambar : Board untuk disumpit!

Jangan tak percaya sebenarnya acara tolak tayar ini dari bawah bukit naik ke atas sampai ke hujung tangga rumah panjai. Memang kuat nenek ni (nota: Ann pun mengah nak sampai ke atas!)

Antara acara untuk kanak-kanak ialah makan biskut tanpa menggunakan tangan.

Sepak bola dalam tiang gol yang besar sikit dari bola ni untuk budak-budak yang dah sekolah.

Memang bergegar ruai rumah panjai disebabkan lajunya pakcik-pakcik dan datuk-datuk ini berlari dalam guni. Sporting dan bertenaga!! Cayalah!

Pertandingan menyumpit, mestilah semua mencuba. Den pagi ini diberi penghormatan (cewah) untuk menunjukkan bakat sebelum pertandingan bermula (pertandingan ini untuk lelaki sahaja. Long, Baning dan Wan turut bertanding - lupa dah diorang ni dapat tempat ke berapa! Hehehe)


[selepas ini acara Miring]

SeMBeLiHaN : CaTaTaN DiRi SeNDiRi

Syarat sah sembelihan - penyembelih, binatang sembelihan, alat sembelihan

Syarat penyembelih:
1. Islam atau ahli kitab
2. Sembelihan hanya diniatkan kerana Allah SWT atau dengan nama Alah SWT

Syarat binatang sembelihan:
1. Penyembelih dapat menangkap haiwan yang tidak mengalami kesakitan dan kecederaan sebelum disembelih
2. Putus halkum dan urat merih
3. Memotong sekali gus dengan cepat

[Sekiranya binatang yang disembelih itu mempunyai kandungan anak di dalam perutnya, maka halal dimakan daging anak tersebut dengan syarat anak itu mati dengan kematian ibunya]

Syarat alat sembelihan:
1. Alat tersebut mestilah tajam dan diperbuat daripada besi, tembaga, timah, kaca, batu dan yang seumpamanya
2. Tidak menggunakan gigi ataupun kuku sebagai alat sembelihan.

Perkara-Perkara Sunat Sembelihan
1. Memotong urat di tepi batang leher, mengelilingi halkum
2. Menajamkan alat sembelihan
3. Binatang yang hendak disembelih itu perlulah dibaringkan di sebelah rusuk kirinya
4. Mengadap kiblat.

SaRaWaK : WoNG KuJi aND CHicKeN SToRY

Hari kedua di Pakan, Uncle Sedai mengajak kami ke Wong Kuji (wong bermaksud air terjun). Mandi sungai lagi kami nampaknya. Habis makanan dibungkus untuk makan tengah hari di sana. Kali ini perlu naik kereta dengan perjalanan memakan masa tak sampai lima belas minit. Wong Kuji kecil sahaja rupanya, tambahan pula pada masa ini sudah beberapa minggu tidak hujan. Panas dan kering cuaca di sini.
Perkara yang tak boleh lupa masa di Wong Kuji, Uncle bawa ayam hidup. Uncle serah pada kami. Owhhhh siapa yang nak sembelih nih?? Aku pandang Wan, Wan pandang Baning, Baning pandang aku. Eh?? Tak leh larr Baning nih, hampeh!!! Terus Baning angkat tangan dan mengundur. Aku tengok Wan, nasib baik Wan ambil pisau. Nasib baik ada Wan. Malu pula rasanya pada Uncle sekeluarga. Semasa menunggu ayam mati, tiba-tiba ayam melompat masuk dalam air. "Weh, angkat ayam tu cepat!! Karang kita makan ayam lemas pulak!". Uhhh, nasib baik selamat. Chicken story (aku, Wan dan Mud) memang pengalaman yang berharga.
Nak jugak letak gambar nih. Nak pergi ke Wong Kuji.

Laluan ke Wong Kuji. Air kering masa ni.
Kata Ann, sebenarnya air tak bertakung cam ni. Sekarang ni musim kering dan memang panas pun kat Pakan!! Fuh!!

Gambar ni saja yang boleh letak. Hahaha.. (Kat Long ada gambar tak agaknya? Erm)

Ayam yang sudah dibakar. Lepas ni cicah dengan sambal kicap.

Iko ni cam orang dah tak makan berapa hari agaknya. Tak cukup daging, ni kaki ayam kalau boleh nak dihabiskannya!
Ni muka ceria lagi sebelum jatuh.... wuhaaaaaa.... (tapi lepas jatuh pun maintain lagi!)

Monday, June 22, 2009

SaRaWaK: Me iN HaLF KaMPuNG HaLF JuNGLe GiRL (PaRT 2)

MeNJaLa iKaN KoLaM

Dari sungai, langsung melajak ke kebun sepupu Ann yang terletak di seberang sungai dan lokasi sebenar di belakang rumah panjai kami. Sepupu Ann menanam pucuk manis dalam kelambu bagi mengelakkan serangga. Tak bernasib baik kerana pokok-pokoknya baru sahaja dituai. Sepupu Ann tawar ikan untuk dipansuh (sejenis masakan yang dimasak dalam buluh). Uncle terus ambil jala dan turun ke kolam. Uncle ni memang orang kampung sejatilah!!! Uncle tebar jala - kembang cantik!!


"Steady Uncle!"
Ikan talapia yang dibawa naik.

Hero-hero semua tak nak pegang ikan. Ooo makan korang nak ye!!

UBi KaYu SeBeSaR PaHa dan SeTiNGGi BuDaK SeKoLaH


Baru sahaja habis memindah ikan ke dalam baldi, tiba-tiba Luvis cakap wah besarnya ubi tu! Semua memandang ke belakang. Ada seorang makcik yang baru datang dan mengeluarkan ubi dari raga motornya. WAH!!! Entah berapa lama agaknya pokok ubi itu ditanam sampai ubinya boleh besar sampai macam tu sekali?



Baning dan Long bergambar dengan ubi kayu besar. Masa inilah Luvis dapat nama Iban iaitu Long. Long bermaksud panjang dalam bahasa Iban.


Kan Den dah koba (khabar), ubi ni besar!!!! Betulkan????? Den tak tipu!!

SaRaWaK: Me iN HaLF KaMPuNG HaLF JuNGLe GiRL


Pagi di rumah panjai! Akhirnya cita-cita tercapai dan bermula Edisi Masuk Kampung Kedua bagi tahun 2009.

Arghhh matahari! Cahayanya menerobos dari bumbung rumah terus ke muka aku. Perli aku suruh bangunkah? Hari ini aku kalah dengan jam biologi. Penat perjalanan semalam dan melayan tuan rumah dan kampung (satu rumah panjai dikira sebagai satu kampung). Di dapur dah dengar indai-indai (mak-mak) yang sibuk menyedia sarapan agaknya. Tengok Ann, lena lagi dia. Ala, tak boleh ke nak sambung lena sekejap lagi? Bangun dan bergerak ke dapur sebelum ke belakang rumah untuk bercuci. Haaaa, Baning dah bangun!! Adalah kawan aku nanti.

MeNGuPaK PaNTuK (MeNGoPeK PaNTu)
Pagi ini Uncle Sedai a.k.a apai Ann (bapa Ann) mengajak kami masuk hutan mengupak pantuk untuk mendapatkan umbut. Pantuk ni macam pokok rebung tapi lain sikit, tak pasti kalau di Semenanjung pantuk ini disebut sebagai apa. Untuk ke sana, berjalan kaki setengah jam melalui jalan balak sebelum masuk ke hutan.

Semua orang kena jadi 'bodyguard' aku.

Bila dah masuk hutan, aku dah tak kisah. Jalan depan sekali pun OK!

Pokok pantuk berbeza dengan pokok nibung yang pucuknya sebatang, pantuk pucuknya bercabang. Gambar: Uncle sedang menebang pokok pantuk.

Yang putih tu rupanya umbut pantuk. Wan sedang menunjukkan kehebatannya depan sifu Sedai.
Baning dengan rebung gergasinya.. Siapa yang nak masak nie Mud??

Umbut pantuk dimasak air sahaja.. Sedap!!

KaYu BeRLiaN

Kayu berlian merupakan sejenis kayu balak yang paling mahal. Kayunya kukuh dan tahan lama. Sepanjang jalan, uncle menunjukkan tunggul-tunggul pokok berlian. Nak tengok pokoknya, tapi sudah habis ditebang! Dalam perjalanan dalam hutan, uncle ada tunjukkan bekas tapak rumah panjai yang lama. Masih ada bahagian yang tinggal seperti tangga yang dibuat dari kayu berlian. Melompatlah atas tangga tu, kayunya masih elok lagi!

Akar pokok berlian pun keras macam kayu. Padanlah!!


Wan tengah bedek apa tu?

MeNCaRi TeKuYuNG (KoYoNG a.k.a SiPuT SeDuT SuNGai)

Alamak Uncle, biar betul!!! Takkan nak mandi sungai kat sini? Sungainya halus, cetek!! Iko dan Lewis pun hairan. Auntie cakap kita ikut saja. Amboi bila dah sampai depan sikit baru nampak 'kolam' kecil dengan air separas pinggang. "Apalagi, turunlah!", apai Ann bersuara. Sebentar kemudian, dia mengangkat dan menunjukkan kepada kami sesuatu. "Haa ini tekuyung : siput sungai. Semua orang kena cari siput ini sekurang-kurangnya dua puluh ekor seorang. Yang besar sahaja, kalau kecil lepaskan balik". Aduh Uncle, ada pertandinganlah pula! Maka semua pun mulalah meraba dalam lopak sungai, di celah-celah batu dan di celah-celah daun.


Kat sini sahaja tempat yang paling dalam. Lama juga Den fikir sebelum masuk air, walhal semua dah ber'gumbira' dalam air tu.
Uncle Sedai dan anak-anak muridnya. Masa sesi mencari tekuyung inilah Jeya dapat nama Ibannya iaitu Tekuyung! Hahahaha.


Me n kuyung
MaNDi SuNGai

Semua tengah makan dek kerana lapar (almaklumlah pagi-pagi dah bergerak mengupak pantuk dan mencari kuyung) tatkala uncle mengajak mandi sungai. Tengah sedap makan pulut pula tu! "Kami orang di sini, semuanya mandi sungai", kata Uncle. Apalagi, dengan kadar segera pulut dihabiskan.
Mencabarnya nak turun ke sungai, kena lalu di tepi rumah orang dan ada cik An (okeylah, pengakuan jujur : Den ni memang fobia dengan anjing). Nasib baik uncle dan da geng, guide me baik punya!!! Tima kasih!!!! Sungai ni seronok sikit mandi sebab dalam dan kami pun kira-kira dah bau 'wangi' semacam!

Sungai ni letaknya seberang jalan tapi kena turun bukit sedikit dan lalu di celah belukar. Semua mandi sungai dengan gembiranya! (balik rumah mandi lagi!)


Keluarga Ann. Dari belakang kiri, Iko, Auntie Julia, Ann, Uncle Sedai n Lewis.

Iko dan Lewis pun dah dimasuk Ombak team (tangan superplastik).

Amacam? Dah ada rupa nak jadi orang Iban tak?? Ekeke